Διαχείριση αποβλήτων λιμένων: Απαραίτητη η εφαρμογή της ευρωπαϊκής νομοθεσίας
Στην ανάγκη να δημιουργηθούν σύγχρονες διαδικασίες στην διαχείριση αποβλήτων λιμένων και στον Πειραιά, το μεγαλύτερο λιμάνι της χώρας, καθώς στην ελπίδα η κινεζική COSCO να εφαρμόσει το ευρωπαϊκό θεσμικό πλαίσιο προκειμένου ο Πειραιάς να εκσυγχρονιστεί όπως τα άλλα ευρωπαϊκά λιμάνια εξέφρασαν οι περισσότεροι ομιλητές στο 7ο Πανελλήνιο Συνέδριο Λιμενικών Έργων το οποίο πραγματοποιείται στο Ευγενίδειο Ίδρυμα.
Στην πρώτη Ειδική Συνεδρία με θέμα τη «Διαχείριση Αποβλήτων Λιμένων» τέθηκαν προς συζήτηση και προβληματισμό διάφορα ζητήματα που απασχολούν τους εμπλεκόμενους φορείς στον τομέα αυτό – διοικητικές αρχές του ΟΛΠ, εταιρείες που δραστηριοποιούνται στη διαχείριση των υγρών και στερεών αποβλήτων, καθώς και τους χρήστες των λιμανιών (ακτοπλοΐα, κρουαζιέρα, μεσογειακή ναυτιλία).
Ο Μ. Σακκέλης
Αναφερόμενος στη διαχείριση υγρών και στερεών αποβλήτων (reception facilities) ο Μιχάλης Σακκέλης, εκ μέρους των ακτοπλοϊκών εταιρειών, εστίασε την προσοχή του στη διαπιστωμένη ανεπάρκεια υποδομής για την απομάκρυνση των πετρελαιοειδών και άλλων καταλοίπων, τη μη διαφοροποίηση των τιμών ανάλογα με το είδος τους με συνέπεια την ανάμειξη υγρών και στερεών αποβλήτων, αλλά συγχρόνως και στη «μονοπωλιακή κατάσταση» που επικρατεί στο λιμάνι του Πειραιά (ΟΛΠ) και της Πάτρας (ΟΛΠΑ) σε αυτόν τον τομέα.
Ο ίδιος σημείωσε ότι το 2011 η αύξηση αποβλήτων στον λιμένα της Πάτρας έφτασε το 65\%, και έχοντας ανοδική πορεία άγγιξε το 133\% το 2013, ενώ στον λιμένα του Πειραιά η αύξηση ήταν 62\%.
Ο Θ. Κόντες
Ο Πρόεδρος της Ένωσης Κρουαζιεροπλοίων και Φορέων Ναυτιλίας, αλλά και διευθυντής της Majestic International Cruises INC Θ. Κόντες ανέδειξε το πρόβλημα των μονοπωλίων σε σχέση με την κρουαζιέρα, από την οποία ο Πειραιάς αποκομίζει το μεγαλύτερο οικονομικό όφελος έναντι άλλων λιμανιών της χώρας σε ποσοστό 20,9\%,.
Αφού επεσήμανε την ιδιαιτερότητα που έχουν τα κρουαζιερόπλοια σε ό,τι αφορά τη διαχείριση των πετρελαιοειδών αποβλήτων τους, επέμεινε στην εφαρμογή των κανόνων ελεύθερης αγοράς για την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας.
« Τα επιβαλλόμενα τέλη πρέπει να είναι δίκαια για να υπάρχει ανταγωνισμός » τόνισε και έκανε λόγο για τα καινούρια κρουαζιερόπλοια που έχουν τη δυνατότητα να διαχωρίζουν τα απόβλητά τους.
Τέλος σημείωσε ότι στον τομέα διαχείρισης των λιμενικών αποβλήτων πρέπει να υπάρχουν πέραν του ενός πάροχοι λέγοντας ότι « στο Ρότερνταμ της Ολλανδίας υπάρχουν 5 πάροχοι, στο λιμάνι του Άμστερνταμ, επίσης, 13 πάροχοι και τελευταίο παράδειγμα το Αμβούργο με 9 παρόχους ».
Ο Α. Αγγελόπουλος
Ο επικεφαλής της ναυτιλιακής ACA Shipping Corp και μέλος του ΔΣ της ΕΕΝΜΑ Α. Αγγελόπουλος υποστήριξε ότι η ολιγοπωλιακή κατάσταση στην αγορά αποθαρρύνει τις διαδικασίες και τα κίνητρα για πολιτική ανακύκλωσης, κάτι που σε συνδυασμό με τα παράπονα των χρηστών των λιμένων για τις τιμές και την ετοιμότητα παράδοσης, οδηγεί σε σημαντική ελάττωση τη διαλιμενική ανταγωνιστικότητα.
Κατά τον ίδιο, στα ευρωπαϊκά λιμάνια, όπου τηρούνται οι κανόνες της ελεύθερης αγοράς, επειδή είναι δυνατή η επιλογή παρόχου από το πλοίο, ο ανταγωνισμός χρεώσεων των υπηρεσιών έχει ως απόρροια μια καλύτερη ποιότητα υπηρεσιών. « Να εφαρμοστεί η ευρωπαϊκή πολιτική ως προς τη διαχείριση των εθνικών λιμένων » σημείωσε.
Η Anti- pollution Global Environmental Services
Ο εκπρόσωπος της εταιρείας Anti- pollution Global Environmental Services κ. Καράμπελας σημείωσε ότι σημαντική είναι η συμβολή της εταιρείας στην προστασία του χερσαίου και θαλάσσιου περιβάλλοντος σε παγκόσμια κλίμακα, με την ανασυσκευασία, τη σήμανση και την εκ νέου διάθεση κατόπιν κατάλληλης επεξεργασίας που εφαρμόζει ως προς τη διαχείριση τόσο των στερεών αποβλήτων όσο και των αποβλήτων επισκευής.
«Αισθανόμαστε περήφανοι που οι προσπάθειες της εταιρείας μας έχουν αναγνωριστεί και σε διεθνές επίπεδο » είπε.
Αναφέρθηκε επίσης και στο νομοθετικό πλαίσιο, τονίζοντας ότι η νομοθεσία όλων αυτών των νομοθεσιών είναι περιβαλλοντικοί και δεν είναι εμπορικοί.
Ο Μ. Ψαρομιχελάκης
Ο εκπρόσωπος της εταιρείας HEC, Μ Ψαρομιχελάκης, αναφέρθηκε στις νέες εγκαταστάσεις της OIL ONE στην περιοχή της Δραπετσώνας και στην επέκταση των δραστηριοτήτων της HEC σε Αμβούργο, Γιβραλτάρ και Φερό, όπου έχει αναλάβει τη διαχείριση των υγρών καταλοίπων.
«Η HEC διαθέτει υψηλού επιπέδου επιστημονική ομάδα μηχανικών και χημικών, καθώς βρίσκεται σε διαρκή συνεργασία με το Εθνικό Μετσόβειο Πολυτεχνείο και με πανεπιστήμια του εξωτερικού, όπως το Imperial College of London » είπε
Ο Ομιλος EPE S.A
Ο Λ Μπαθρέλλος , Επιστημονικός Σύμβουλος του Ομίλου EPE S.A. , στην ομιλία του, αναφέρθηκε στη διαχείριση επικίνδυνων στερεών αποβλήτων σε περιπτώσεις εργασιών επισκευής πλοίων, όπως και σε τεχνικά ζητήματα διαχείρισης λιμενικών αποβλήτων παράλληλα με την προβολή σχετικού πίνακα εργαστηριακών αποτελεσμάτων.
Υπογράμμισε πως με τον όρο «απόβλητα» που παράγονται στα πλοία από τη λειτουργία του πλοίου ανήκουν στα παραρτήματα της συμβάσεις MARPOL γιατί στο παρελθόν όπως τόνισε, υπήρχαν κάποια ζητήματα παρερμηνείας αυτών των όρων και κάποιες εμπορικές επιπτώσεις αυτών.
Ανέφερε, ακόμη, ότι « μεταξύ των αποβλήτων επισκευών πλοίου (στερεά) τα απορροφητικά υλικά, τα ρυπασμένα υφάσματα με επικίνδυνες ουσίες, τα απόβλητα σκουριών και χρωμάτων ή βερνικιών αξιοποιούνται για την παραγωγή Στερεού Εναλλακτικού Καυσίμου προς όφελος της τσιμεντοβιομηχανίας.» και συμπλήρωσε : «Το ίδιο συμβαίνει και με τα απόβλητα φίλτρα λαδιού « ως προς την αξιοποίηση του ηθμού». Ωστόσο, τα μονωτικά υλικά που περιέχουν αμίαντο, καθώς και οι μετασχηματιστές και πυκνωτές πλοίων που περιέχουν PCBs αποθηκεύονται με μεγάλη προσοχή, προκειμένου να σταλούν σε εξειδικευμένες μονάδες επεξεργασίας στην Ευρώπη».