Danaos: Τι φέρνει η «φουρτούνα» των δασμών στη ναυτιλία

17.03.2025

Πώς επηρεάζεται η εισηγμένη από τις πολιτικές Τραμπ και τη γεωπολιτική αστάθεια

Τις μεγάλες προκλήσεις που αντιμετωπίζει η ναυτιλιακή βιομηχανία σε παγκόσμια κλίμακα αποτυπώνει η ετήσια έκθεση της Danaos Corporation, επισημαίνοντας ότι η γεωπολιτική αστάθεια, οι δασμοί και η οικονομική επιβράδυνση μπορεί να επηρεάσουν την αγορά, τα έσοδα και τα περιθώρια κέρδους της εισηγμένης

Συγκεκριμένα, στην 20-F FORM που έδωσε στη δημοσιότητα η ναυτιλιακή, συμφερόντων του δρ. Ιωάννη Κούστα, καταγράφεται η πορεία της εταιρείας, αλλά και οι «φουρτούνες» με τις οποίες ενδέχεται να βρεθεί αντιμέτωπη, εάν αυτές πλήξουν τον κλάδο στο εγγύς μέλλον.

Η εισηγμένη στο NYSE εταιρεία, διαθέτει 73 containerships, μεγεθών 2.200 μέχρι 13.100 TEUS, και 10 bulk carriers τύπου capesize, ενώ οι παραδόσεις των νεότευκτων πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων που βρίσκονται στο orderbook της ναυτιλιακής αναμένονται σταδιακά μέχρι και το 2028. Ιδιαίτερη αναφορά γίνεται στις ολοένα και αυξανόμενες πολιτικές προστατευτισμού, με την Danaos να τονίζει πως η επιβολή δασμών από τις ΗΠΑ και τα αντίποινα των χωρών που επηρεάζονται θα μπορούσαν να έχουν σημαντικό αντίκτυπο στο παγκόσμιο εμπόριο.

Σύμφωνα με την έκθεση της εισηγμένης, « η μείωση του επιπέδου των εξαγωγών αγαθών, ιδίως από την Ασία, ή η αύξηση του εμπορικού προστατευτισμού παγκοσμίως, ως αποτέλεσμα -μεταξύ άλλων- των δασμών που επιβάλλονται από τις Ηνωμένες Πολιτείες και άλλες χώρες, θα μπορούσαν να έχουν σημαντικές αρνητικές επιπτώσεις στις δραστηριότητες των ναυλωτών και , με τη σειρά τους, θα μπορούσαν να προκαλέσουν σημαντικές δυσμενείς επιπτώσεις στην επιχείρησή μας, στην οικονομική μας κατάσταση, στα αποτελέσματα των εργασιών και στις ταμειακές ροές» . Όπως τονίζεται , οι δραστηριότητες της εταιρείας (containerships και bulk carriers) την εκθέτουν σε μεγάλο κίνδυνο, καθώς οι περιορισμοί στις εισαγωγές, εκτός των άλλων με τη μορφή δασμών, θα μπορούσαν να έχουν σημαντικό αντίκτυπο στην παγκόσμια ζήτηση και ως εκ τούτου να επιφέρουν μείωση του όγκου των εξαγόμενων αγαθών που διακινούνται διά θαλάσσης. Οι νέες κινήσεις, μετά την εκλογή Τραμπ στην προεδρία των ΗΠΑ, έχουν δημιουργήσει σημαντική αβεβαιότητα σχετικά με τη μελλοντική σχέση μεταξύ των Ηνωμένων Πολιτειών και της Κίνας, του Καναδά, του Μεξικού και άλλων εξαγωγικών χωρών. Στο πλαίσιο αυτό, η εισηγμένη ναυτιλιακή κάνει λόγο για αυξημένη ανησυχία σχετικά με το ενδεχόμενο ενός εκτεταμένου εμπορικού πολέμου. Παράλληλα, από τη στιγμή που τα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων που απαρτίζουν τον στόλο της αναπτύσσονται σε διαδρομές που περιλαμβάνουν εμπόριο εντός και εκτός αναδυόμενων αγορών, επισημαίνεται ότι οποιαδήποτε μείωση ή παρεμπόδιση του σχετικού όγκου θα μπορούσε να έχει σημαντικές αρνητικές επιπτώσεις στην ναυλαγορά και στην πορεία της εταιρείας. Το ίδιο ισχύει , σύμφωνα με την Danaos, και για την αγορά ξηρού φορτίου. Οικονομικό περιβάλλον Σε ό,τι αφορά συνολικά τις παγκόσμιες οικονομικές συνθήκες, η ναυτιλιακή εταιρεία κρούει τον κώδωνα του κινδύνου, επισημαίνοντας ότι εάν εξασθενήσουν-ιδιαίτερα στην Ευρώπη, τις ΗΠΑ ή την περιοχή της Ασίας-Ειρηνικού οι δυσμενείς επιπτώσεις μπορεί να γίνουν γρήγορα ορατές. Στη σχετική έκθεση υπογραμμίζεται ότι το τρέχον μακροοικονομικό περιβάλλον χαρακτηρίζεται από σημαντικό πληθωρισμό, που προκαλείται από την Ομοσπονδιακή Τράπεζα των ΗΠΑ και άλλες κεντρικές τράπεζες. Υπό αυτό το πρίσμα, πιθανή αύξηση των επιτοκίων μπορεί να αυξήσει το λειτουργικό κόστος και να μειώσει την οικονομική ανάπτυξη, διαταράσσοντας το παγκόσμιο εμπόριο και τις θαλάσσιες μεταφορές. Αντίστοιχα, επιπλέον πολιτικές που έχει δηλώσει ότι θα εφαρμόσει η νέα κυβέρνηση των ΗΠΑ, όπως τα αιτήματα που σχετίζονται με τη λειτουργία της Διώρυγας του Παναμά, καθώς και οι συνεχιζόμενες συγκρούσεις σε όλο τον κόσμο, όπως αυτές στην Ουκρανία και στη Μέση Ανατολή (συμπεριλαμβανομένων των επιθέσεων των Χούθι σε πλοία στην Ερυθρά Θάλασσα και στον Κόλπο του Άντεν), ενδέχεται να διαταράξουν έτι περαιτέρω την παγκόσμια οικονομική ανάπτυξη.

Χρηματοδότηση

Η Danaos στέκεται και στο κομμάτι της χρηματοδότησης, τονίζοντας ότι ως αποτέλεσμα των παλαιότερων διαταραχών στις χρηματοπιστωτικές αγορές και των πιο πρόσφατα αυξημένων επιτοκίων, το κόστος απόκτησης τραπεζικής χρηματοδότησης στη ναυτιλιακή βιομηχανία έχει αυξηθεί και πολλοί δανειστές έχουν θεσπίσει αυστηρότερα κριτήρια

Η αγορά containerships

Σε ο,τι έχει να κάνει με τη ναυλαγορά στον τομέα των containerships, η Danaos τονίζει ότι ζήτηση για μεταφορά προϊόντων σε εμπορευματοκιβώτια επηρεάζεται σημαντικά από την παγκόσμια οικονομική δραστηριότητα, ενώ παρέμεινε σε σχετικά χαμηλά επίπεδα για παρατεταμένη περίοδο από την έναρξη της παγκόσμιας οικονομικής κρίσης του 2008 και του 2009 έως το δεύτερο εξάμηνο του 2020. Το 2024, ο όγκος φορτίου αυξήθηκε ελαφρά σε σύγκριση με το 2023 και το 2022 και οι ναύλοι αυξήθηκαν, εν μέρει λόγω των συνεχιζόμενων επιθέσεων από τους Χούθι. Η χαλάρωση τέτοιων διαταραχών θα μπορούσε να έχει ως αποτέλεσμα χαμηλότερους ναύλους. Αναλυτές αναφέρουν ότι το κολοσσιαίο βιβλίο παραγγελιών χαρακτηρίζεται ως δαμόκλειος σπάθη που επικρέμαται πάνω από την αγορά, με μια σειρά παραδόσεων νέων πλοίων να πυροδοτεί την επιστροφή της πλεονάζουσας χωρητικότητας.

πηγή: Ναυτεμπορική

Μοιραστείτε αυτό το άρθρο!