Clarksons: Η ναυτιλία τακτικών γραμμών ανάμεσα στους πιο ενοποιημένους τομείς
Μολονότι στον τομέα των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων σημειώθηκε ένα υψηλό ποσοστό ενοποίησης το 2016 λόγω των αλλεπάλληλων πιέσεων που υπέστη ο κλάδος, δεν είναι όμως ακόμη τόσο ενοποιημένος, όπως έδειξε η έρευνα της Clarksons.
Με βάση την αρχή του 2017, ο παγκόσμιος στόλος μετρούσε 88.892 πλοία, τα οποία ήταν κατανεμημένα σε 24.267 ιδιοκτήτες. Αυτό σημαίνει ότι σε κάθε ιδιοκτήτη αντιστοιχούσαν λιγότερα από 4 σκάφη, παρά το γεγονός ότι 12.000 πλοία ανήκαν σε 145 ιδιοκτήτες που έχουν περισσότερα από 50 πλοία ο καθένας.
Στην αρχή του έτους, τα 5.154 πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων ανήκαν σε 622 ομάδων ιδιοκτητών, περίπου 8 πλοία ανά ιδιοκτήτη, αλλά διαχειριζόμενα από 326 εταιρείες, περίπου 16 πλοία ανά εταιρεία. Καθεμιά από τις κορυφαίες 8 εταιρείες απασχολεί περισσότερα από 100 πλοία.
Εντούτοις, οι πρόσφατες συνθήκες της αγοράς έχουν οδηγήσει σε έναν άλλο γύρο ενοποιήσεων στον κλάδο των τακτικών γραμμών.
Κατά την έναρξη του 2017 οι τρεις μεγαλύτερες εταιρείες ήταν: η European Maersk Line με 647 δραστηριοποιούμενα πλοία, η MSC με 453 πλοία και η CMA-CGM με 454 πλοία. Από τις υπόλοιπες εταιρείες μεταξύ των 20 κορυφαίων, τρεις έχουν την έδρα τους στην Ασία ή τη Μέση Ανατολή.
Ωστόσο, από τις 20 μεγαλύτερες εταιρείες στα τέλη του 2014, τέσσερις έχουν πλέον αφανιστεί, δεδομένου ότι η CSAV εξαγοράστηκε από τη Hapag-Lloyd, η NOL/APL από τη CMA-CGM και οι δύο μεγαλύτερες κινεζικές γραμμές συγχωνεύτηκαν.
Βέβαια, στο τέλος του καλοκαιριού του 2016 η οικονομική κατάρρευση της Hanjin Shipping αποτέλεσε τη μεγαλύτερη απώλεια για τον κλάδο σε μια 30ετία.
Σε αντίθεση με αυτό το πλαίσιο, το πρόσφατο κύμα ενοποιήσεων στον τομέα των εμπορευματοκιβωτίων αποτελεί ουσιαστικά μέρος μιας μακροπρόθεσμης τάσης, όπως υποστηρίζει η Clarksons.
Το ερχόμενο έτος αναμένεται να ολοκληρωθεί η συγχώνευση της Hapag-Lloyd με την UASC, ενώ η προγραμματισμένη εξαγορά της Hamburg-Sud από τη Maersk Line βρίσκεται εν αναμονή των απαιτούμενων εγκρίσεων.
Επιπλέον, το δεύτερο εξάμηνο του 2016 οι τρεις μεγαλύτερες εταιρείες τακτικών γραμμών της Ιαπωνίας δήλωσαν την πρόθεσή τους για ενοποίηση των δραστηριοτήτων τους στον τομέα των εμπορευματοκιβωτίων, στα πλαίσια μιας κοινοπραξίας που πρόκειται να ιδρυθεί φέτος και η λειτουργία της θα ξεκινήσει το 2018.
Λαμβάνοντας υπόψη όλες αυτές τις αλλαγές, το μερίδιο αγοράς των 10 κορυφαίων εταιρειών θα μπορούσε να ανέλθει στο 79\%, σχεδόν δύο φορές περισσότερο όσο πριν από 20 χρόνια.