Χρονιά-ρεκόρ για την παγκόσμια ναυτιλία
Η νέα τάση μείωσης της ταχύτητας των πλοίων έχει ως έμμεσο αποτέλεσμα τη σημαντική μείωση της διαθεσιμότητας χωρητικότητας και, άρα, της αύξησης των ναύλων
Σ ε θετική τροχιά αναμένεται να παραμείνουν τα επόμενα χρόνια τα ναύλα στη ναυτιλία, λαμβάνοντας ισχυρή στήριξη από τα ευνοϊκά θεμελιώδη μεγέθη προσφοράς και ζήτησης.
Άνοδος-ρεκόρ 12.000 δολαρίων σημειώθηκε για τα ναύλα LNG του Ατλαντικού την περασμένη εβδομάδα. Η άνοδος έχει φτάσει τα 35.000 δολάρια τον τελευταίο μήνα και , φυσικά, αρχίζει να δημιουργεί αίσθηση σε σχέση με τη ζήτηση και την πορεία των τιμών φυσικού αερίου τον χειμώνα που έρχεται.
Για τα δεξαμενόπλοια η αγορά παρουσίασε μικτές επιδόσεις κατά τη διάρκεια της προηγούμενης εβδομάδας, με τα δεξαμενόπλοια αργού πετρελαίου και πετρελαιοειδών να ακολουθούν διαφορετική πορεία, με τα πρώτα να πέφτουν και τα δεύτερα να αυξάνονται . Πιο συγκεκριμένα, το BDTI έκλεισε την εβδομάδα στα 1.064 ή 3,45% χαμηλότερα, ενώ το BCTI διαμορφώθηκε μάδα, όπως αναφέρει ο ναυλομεσιτικός οίκος της Intemodal. Η αγορά των μεγάλων δεξαμενόπλοιων τύπου VLCC στα 849 ή +3,28% στον Κόλπο της Μέσης Ανατολής παρέμεινε αργή, με σταθερά επίπεδα χωρητικότητας και περιορισμένη προσφορά φορτίου. Η αγορά του Κόλπου των ΗΠΑ ξεκίνησε αργά λόγω του κλεισίματος από τον τυφώνα Beryl, περιορίζοντας τις πιέσεις στους ναυλωτές, αλλά οι πτωτικές πιέσεις συνεχίστηκαν. Οι εμπορικές διαδρομές των VLCC έκλεισαν την εβδομάδα στα 28.303 δολ./ημέρα ήταν κατά 11% χαμηλότερες (-3,17%). από ό,τι ένα χρόνο νωρίτερα.
Η αγορά Suezmax ήταν αρκετά σταθερή, με τη Δυτική Αφρική να παραμένει ψηλά, αντιμετωπίζοντας συνεχείς πιέσεις από τα δεξαμενόπλοια τύπου VLCC. Στα Aframaxes οι τιμές παρουσίασαν περιφερειακές διακυμάνσεις, με την αγορά της Μεσογείου να παραμένει σταθερή, καθώς η διαδρομή «CrossMed» έκλεισε στα WS 150,89 (-0,62%). Η αγορά της Βόρειας Θάλασσας είδε τις τιμές να πιέζονται οριακά προς τα κάτω λόγω της μικρής δραστηριότητας, με αποτέλεσμα να βρίσκεται στο WS 128,33 (-1,28%). Τέλος, τα ναύλα για τα δεξαμενόπλοια τύπου MR μειώθηκαν σημαντικά, με εξαίρεση τη διαδρομή Algeria/Med, η οποία την Παρασκευή βρισκόταν στο WS 247 (+33,34%). –
Πώς κινήθηκε η αγορά
Το αργό πετρέλαιο υποχώρησε την περασμένη εβδομάδα, με το Brent να κλείνει την Παρασκευή στα 85,03 δολάρια/bl (-1,74%). Την ώρα που γράφονται αυτές οι γραμμές, το Brent διαπραγματεύεται στα 84,92 δολάρια/bl. Η αγορά πετρελαίου ήταν ευμετάβλητη κατά τη διάρκεια της εβδομάδας , με τα βασικά δεδομένα να προέρχονται από την Κίνα και τις ΗΠΑ. Συγκεκριμένα, οι εισαγωγές αργού πετρελαίου της Κίνας ήταν ασθενέστερες το πρώτο εξάμηνο του 2024 σε σύγκριση με το 2023, εγείροντας ανησυχίες σχετικά με την εξασθένηση της ζήτησης στην Κίνα. Τον Ιούνιο, οι εξαγωγές ήταν κατά 11% χαμηλότερες από ο,τι ένα χρόνο νωρίτερα.
Από την πλευρά του ΟΠΕΚ, οι συμμετέχοντες στην αγορά αναμένουν ότι το μπλοκ θα παρατείνει τις περικοπές της παραγωγής μέχρι το τέλος του 2024. Στις ΗΠΑ, τα εμπορικά αποθέματα αργού μειώθηκαν απροσδόκητα κατά 4,87 εκατ. βαρέλια την εβδομάδα αυτή. Ταυτόχρονα, οι αυξανόμενες εισαγωγές αργού και οι μειούμενες εξαγωγές αργού υποδηλώνουν υγιή ζήτηση στις ΗΠΑ. Όσον αφορά τη ναυτιλία, τα κέρδη των VLCC στη διαδρομή (MEG/Κίνα) είναι μειωμένα περισσότερο από 31% το β’ τρίμηνο και περισσότερο από 21% από την αρχή του 2024. Με τη Σαουδική Αραβία και τον ΟΠΕΚ να είναι οι μεγαλύτεροι εξαγωγείς προς την Κίνα, οι ναύλοι αναμένεται να παραμείνουν σε χαμηλά επίπεδα έως ότου το μπλοκ αποσύρει τις περικοπές παραγωγής.
Τα ναύλα στα φορτηγά
Την περασμένη εβδομάδα παρουσιάστηκαν μικτές επιδόσεις και στον τομέα του ξηρού χύδην φορτίου. Στον τομέα των Capesize, η αγορά του Ατλαντικού επέδειξε δύναμη, χάρη στις ισχυρές ροές σιδηρομεταλλεύματος και βωξίτη από τη Νότια Αμερική και τη Δυτική Αφρική, αντίστοιχα. Αντίθετα, η δραστηριότητα στην αγορά του Ειρηνικού ήταν υποτονική. Τα φορτηγά τύπου Panamax παρουσίασαν στα μέσα της εβδομάδας μια θετική μετατόπιση των ναύλων, η οποία τροφοδοτήθηκε κυρίως από τις εξαγωγές σιτηρών από την ανατολική ακτή της Νότιας Αμερικής, οι οποίες απορρόφησαν σημαντικό μέρος της διαθέσιμης χωρητικότητας.
Η αγορά απέκτησε στήριξη από την υγιή περιοχή του Αμερικανικού Κόλπου, με νέες συμφωνίες να συνάπτονται σε υψηλότερους ναύλους σε σύγκριση με την προηγούμενη εβδομάδα. Ομοίως, η αγορά του Ειρηνικού σημείων σε αυξημένη δραστηριότητα, επιτρέποντας στους πλοιοκτήτες να εξασφαλίσουν ευνοϊκές τιμές. Τα υπερατλαντικά κέρδη αυξήθηκαν στα ναύλα τους κατά 1.000 δολ./ημέρα, ενώ τα υπερευξείνια μειώθηκαν κατά 1.600 δολ./ημέρα, με αποτέλεσμα η διαφορά των υπερατλαντικών κερδών έναντι των υπερευξείνιων να ανέλθει σε 6.259 δολ./ημέρα.
Τα Panamax κατέγραψαν κατά μέσο όρο 14.330 δολ./ ημέρα, μειωμένα κατά -0,75%. Τα υπερατλαντικά κέρδη αυξήθηκαν κατά 1.970 δολ./ημέρα, ενώ τα κέρδη του Υπερειρηνικού αυξήθηκαν κατά 583 δολ./ημέρα. Ως αποτέλεσμα, η πριμοδότηση των κερδών του Υπερατλαντικού έναντι του Υπερειρηνικού μειώθηκε σε 448 δολ./ημέρα. Το Supramax είχε μέσο όρο 14.868 δολ./ημέρα, αυξημένο κατά +0,37%, ενώ το Handysize είχε μέσο όρο 13.288 δολ./ημέρα, μειωμένο κατά -1,63%.
Οι προβλέψεις
Η νέα τάση που καταγράφεται ολοένα και πιο έντονα, της μείωσης της ταχύτητας των πλοίων για τη μείωση του κόστους μεταφοράς και των περιβαλλοντικών επιπτώσεων εν αναμονή –και μάλλον για πολύ καιρό ακόμα- άλλων λύσεων, δίνει στην αγορά την πεποίθηση ότι τα ναύλα θα παραμείνουν υψηλά για μεγάλο χρονικό διάστημα ακόμα. Η τάση αυτή, όμως, έχει ένα έμμεσο αποτέλεσμα, τη σημαντική μείωση της διαθεσιμότητας ναυτιλιακής χωρητικότητας. Η μείωση της ταχύτητας οδηγεί σε αύξηση των ναύλων, γιατί ουσιαστικά υπάρχουν λιγότερα διαθέσιμα πλοία στη θάλασσα. Αν, δηλαδή, ένα πλοίο μειώσει την ταχύτητά του κατά 1,5% , αυτό σημαίνει ότι θα κάνει και 1,5% λιγότερα ταξίδια, το οποίο ισοδυναμεί με μια μείωση του στόλου κατά 1,5%. Με το να παραμένει η προσφορά φορτίων σταθερή και τους τελευταίους μήνες
και αυξανόμενη , αυτό πρακτικά οδηγεί στο συμπέρασμα ότι αυξάνονται οι ναύλοι , καθώς υπάρχει έλλειμμα χωρητικότητας. Μια άλλη παρατήρηση που καταγράφει ο οίκος της Intermodal σχετικά με τη μείωση της ταχύτητας των πλοίων αφορά τη μεταβλητότητα της μέσης ταχύτητας καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους και, κατά συνέπεια , την επιχειρησιακή ευελιξία των πλοιοκτητών να προσαρμόζουν τις ταχύτητες των πλοίων τους ανάλογα με τις συνθήκες της αγοράς ναύλων. Συνήθως παρατηρούμε αύξηση της μέσης ταχύτητας σε περιόδους με υψηλότερα κέρδη και μείωση σε περιόδους με χαμηλότερα κέρδη.
Ωστόσο, με την εφαρμογή των νέων κανονισμών, φαίνεται ότι οι πλοιοκτήτες, ιδίως οι ιδιοκτήτες πλοίων που δεν είναι οικολογικά, υιοθετούν μια πιο συντηρητική προσέγγιση, που σημαίνει ότι σε περιόδους υψηλών ναύλων δεν αυξάνουν την ταχύτητα. Όσον αφορά το μέλλον, εκτιμάται ότ,ι η τάση αυτή θα συνεχιστεί, δεδομένης της αυστηροποίησης των κανονισμών.
Την ίδια στιγμή, τα πλοία μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) αναμένεται να αυξήσουν στο μέλλον τη δραστηριότητά τους, καθώς νέα μεγάλα έργα υγροποίησης του αερίου θα προστεθούν σε διάφορες περιοχές του πλανήτη. Η μεγάλη αυτή επέκταση των έργων φυσικού αερίου τα επόμενα χρόνια θα συμβάλει στο να απορροφηθούν χωρίς κραδασμούς στους ναύλους και τα νέα υπό ναυπήγηση πλοία, που είναι πολλά σε αριθμό, εκτιμά η Clarksons Research. Αν και έχει καταγραφεί το τελευταίο διάστημα μια περίοδος χαμηλότερων ναύλων σε σχέση με το παρελθόν, αφού τα νεότευκτα πλοία παραδίδονται, η ζήτηση πλοίων αναμένεται να αυξηθεί, με προφανή τα οφέλη για τους ναύλους, καθώς οι νέοι τερματικοί σταθμοί τίθενται σταδιακά σε λειτουργία, ανέφερε η αναλύτρια Sarah Holden της Clarksons Research.
Η δυναμική της ενεργειακής μετάβασης και η ασιατική ζήτηση φυσικού αερίου αναμένεται να παραμείνουν υποστηρικτικοί υποκείμενοι παράγοντες ανάπτυξης τις επόμενες δεκαετίες, με τις επενδύσεις των τελευταίων ετών να έχουν προετοιμάσει τον τομέα για μια σημαντική φάση ανάπτυξης. Όπως υπολογίζει η ίδια, η εξαγωγική ικανότητα όσο και το μέγεθος του στόλου θα μπορούσαν να επεκταθούν κατά περισσότερο από 40% τα επόμενα τέσσερα χρόνια. Ο αριθμός των νέων εξαγωγικών έργων θα επιταχυνθεί σημαντικά από το επόμενο έτος, με περίπου 60 εκατ. τόνους δυναμικό. Τα πλοία μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG Carriers) αναμένεται να αυξήσουν στο μέλλων τη δραστηριότητα τους, καθώς νέα μεγάλα έργα υγροποίησης του αερίου θα προστεθούν σε διάφορες περιοχές του πλανήτη.
Χωρίς διαλύσεις πλοίων προχωρά το 2024
Η αγορά διάλυσης πλοίων βίωσε άλλη μια κακή εβδομάδα, επηρεασμένη από τις υψηλές τιμές των ναύλων που εξακολουθούν να περιορίζουν την προσφορά πλοίων προς ανακύκλωση. Το γενικότερο κλίμα παρέμεινε υποτονικό λόγω της οικονομικής αβεβαιότητας και των εποχικών παραγόντων που επηρεάζουν διάφορες περιοχές. Στην Ινδία η αγορά χάλυβα σημείωσε ελαφρά πτώση, με τις τιμές τόσο των τοπικών χαλυβδόφυλλων όσο και των εισαγόμενων σκραπ να μειώνονται . Η ζήτηση για τελικά προϊόντα χάλυβα εξασθένησε και οι ανακυκλωτές πλοίων χαλάρωσαν τις προσφορές τους λόγω της αργής προσφοράς φρέσκιας χωρητικότητας και της συνεχιζόμενης περιόδου μουσώνων. Παρά την αναμενόμενη οικονομική ανάπτυξη άνωτου7%, ο υψηλός πληθωρισμός (5%) είναι πιθανό να διατηρήσει σταθερές τις τιμές, ασκώντας περαιτέρω πιέσεις στους διαλύτες. Παρόμοια με την Ινδία, το Μπαγκλαντές δέχεται πιέσεις από τη χαμηλή ζήτηση, την πτώση των τιμών του χάλυβα και την εποχή των μουσώνων, γεγονός που κρατά τη δραστηριότητα των ανακυκλωτών σε χαμηλά επίπεδα.
Η πτώση της τάσης επικρατεί από τις αρχές του έτους και η συνέχιση αυτής της κατάστασης μπορεί να κάνει τα πράγματα μόνο πιο δύσκολα για τους διαλύτες. Στα θεμελιώδη μεγέθη, η χώρα βρίσκεται κοντά σε μια συμφωνία ύψους 7 δισ. δολαρίων για την εξυπηρέτηση του προγράμματος αποπληρωμής του χρέους της, ενώ παράλληλα συμφωνεί να υπάρξει διαφάνεια στις δραστηριότητες του κρατικού ταμείου πλούτου της. Η τουρκική αγορά παρέμεινε σταθερή αλλά αργή, με τις τοπικές τιμές χάλυβα και θραυσμάτων να παραμένουν σταθερές. Το τοπικό νόμισμα συνέχισε να εξασθενεί έναντι του δολαρίου και η αγορά συνεχίζει να αντιμετωπίζει αδύναμη ζήτηση και έλλειψη πλοίων προς ανακύκλωση.
Αν και ο πληθωρισμός έχει σταθεροποιηθεί, δεν αναμένονται μειώσεις των επιτοκίων στο εγγύς μέλλον, διατηρώντας τη δραστηριότητα της αγοράς σε χαμηλά επίπεδα. Συνολικά, οι προοπτικές για την αγορά διάλυσης πλοίων παραμένουν επιφυλακτικές προς το παρόν. Η προσφορά νέας χωρητικότητας αναμένεται να παραμείνει χαμηλή βραχυπρόθεσμα. Οι προσεχείς ανακοινώσεις του Προϋπολογισμού, ιδίως στην Ινδία, ενδέχεται να επιφέρουν αλλαγές που θα έχουν θετικό αντίκτυπο στις συνθήκες της αγοράς. Είναι ενδεικτικό ότι το πρώτο εξάμηνο του 2024 οι πωλήσεις πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων για διάλυση ήταν ελάχιστες. Μόνο 34 πλοία συνολικής μεταφορικής ικανότητας 48.600 TEUS οδηγήθηκαν στα διαλυτήρια, αριθμός σημαντικά μικρότερος από τα 77.000 TEUS που πουλήθηκαν για διάλυση το αντίστοιχο πρώτο εξάμηνο του 2023, το οποίο ήταν ήδη ένα υποτονικό εξάμηνο. Η μικρή άνοδος που παρατηρήθηκε το δεύτερο εξάμηνο του 2023, με 81.000 TEUS πωληθέντων για διάλυση πλοίων, δεν συνεχίστηκε και το πρώτο εξάμηνο του τρέχοντος έτους, παρά τις διατυπωμένες εκτιμήσεις. Η κύρια αιτία της μικρής δραστηριότητας στην ανακύκλωση containerships ακούει στο όνομα Ερυθρά Θάλασσα και την έκρυθμη κατάσταση που έχει διαμορφωθεί στην περιοχή. Καθώς οι περισσότερες εταιρείες μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων αποφεύγουν πλέον την περιοχή και εκτρέπουν τα πλοία τους μέσω του Ακρωτηρίου της Καλής Ελπίδας, η ζήτηση για πρόσθετη χωρητικότητα για την αντιστάθμιση των μεγαλύτερων αποστάσεων πλεύσης αυξήθηκε κατακόρυφα. T ο γεγονός αυτό έδωσε απροσδόκητη ώθηση στις αγορές ναύλων, με αποτέλεσμα την ταχεία εξάντληση της προσφοράς. Ακόμα και η προσθήκη, σημαντική, νεότευκτων μεταφορικής ικανότητας – 1,7 εκατ. TEUS παραδόθηκαν μέχρι στιγμής φέτος- δεν κατάφερε να αποσταθεροποιήσει την αγορά. Αυτή τη στιγμή υπάρχει σχεδόν μηδενική πλεονάζουσα χωρητικότητα, ενώ η απροσδόκητα ισχυρή ζήτηση φορτίων παίζει επίσης τον ρόλο της. Ως αποτέλεσμα αυτού, οι πλοιοκτήτες και οι μεταφορείς προτιμούν σαφώς να συνεχίσουν να εκμεταλλεύονται τα παλαιότερα πλοία τους με πολύ κερδοφόρους όρους, παρά να τα διαλύσουν, εν μέσω και συνεχόμενων αυξήσεων στις τιμές διάλυσης.
πηγή:ΚΕΦΑΛΑΙΟ