Asset plays από… χρυσάφι σε bulkers – tankers
Σε κερδοφορία διαδικασία για τους asset players στη ναυτιλία έχουν αναδειχθεί οι αγοραπωλησίες bulk carriers αλλά και δεξαμενόπλοιων τα τελευταία τρία χρόνια. Αιτία η σημαντική αύξηση των τιμών, που προέκυψε από τη μια λόγω των καλών αγορών και από την άλλη εξαιτίας του χαμηλού order book και στις δύο κατηγορίες πλοίων. «Καθώς οι τιμές συνέχισαν να αυξάνονται , προέκυψαν σαφείς ευκαιρίες για υψηλής αξίας περιουσιακά στοιχεία και οι πωλήσεις μεταχειρισμένων μονάδων προσφέρουν τώρα εξαιρετικές αποδόσεις» , υπογραμμίζουν χαρακτηριστικά οι Clarksons. Το 2022 σημειώθηκε ρεκόρ πωλήσεων μεταχειρισμένων δεξαμενόπλοιων, αφού άλλαξε χέρια συνολικά μεταφορική ικανότητα 65 εκατ. dwt, ενώ το 2023 ήταν στα 56,5 εκατ. dwt. Αλλά σε υψηλά επίπεδα βρίσκονται και οι πωλήσεις πλοίων μεταφοράς χύδην φορτίου, όπου φέτος μπορούν να σημειώσουν νέο ρεκόρ. Το διάστημα Ιανουαρίου-Ιουλίου είναι πάνω από τα 37 εκατ. dwt, ενώ σε όλο το 2021 ήταν στα 60,9 εκατ. dwt και το 2023 στα 54,7 εκατ. dwt.
Ισχυρές ταμειακές ροές
Με τις αγορές ναύλων να δημιουργούν γενικά ισχυρές ταμειακές ροές, οι τιμές για τα μεταχειρισμένα bulkers και δεξαμενόπλοια σημείωσαν εντυπωσιακή άνοδο. Οι δείκτες των Clarksons για τις τιμές των μεταχειρισμένων δεξαμενόπλοιων και των χύδην φορτηγών πλοίων είναι σήμερα περίπου διπλάσιοι από τα επίπεδα έναρξης του 2021 (και τα υψηλότερα επίπεδα από τον Σεπτέμβριο του 2008 και τον Νοέμβριο του ’10 αντίστοιχα). «Αυτές οι συνθήκες της αγοράς έχουν προσφέρει κάποιες ισχυρές αποδόσεις για τους παίκτες », σημειώνουν χαρακτηριστικά . Στην ανάλυσή τους οι Clarksons εξετάζουν τις τάσεις των τιμών των VLCCs στα τάνκερ και στα Capesize στα bulk carrier. Επί του παρόντος, ένα πλοίο 10ετίας και στις δύο περιπτώσεις μπορεί να πωληθεί σε τιμές που υπερβαίνουν σημαντικά την τιμή που θα μπορούσε να έχουν λάβει ως πλοία 5ετίας πριν από πέντε χρόνια. Για ένα VLCC το premium είναι στα 14 εκατ. δολάρια, ενώ για τα capesize είναι στα 7,5 εκατ. δολάρια. Επιπλέον τα πλοία αυτά θα έχουν επίσης δημιουργήσει κέρδη στην αγορά κατά την περίοδο μεταξύ της δραστηριοποίησής τους, πριν πουληθούν. Ένα VLCC που αγοράστηκε τον Ιούλιο του 2019 σε ηλικία ως 5 ετών για 71 εκατ. δολάρια θα πωλούνταν σήμερα για 85 εκατ. δολάρια σε ηλικία 10 ετών, ενώ θα είχε δημιουργήσει επιπλέον 59 εκατ. δολάρια σε κέρδη στη spot μετά τα OPEX και θα είχε δημιουργήσει μια συνολική απόδοση 73 εκατ. δολαρίων. Τα έσοδα θα έφτασαν το 103% της αρχικής επένδυσης. Στην περίπτωση των capesize, το παράδειγμα είναι όμοιο. Αγοράστηκε τον Ιούλιο του 2019 σε ηλικία πέντε ετών έναντι 37,5 εκατ. δολαρίων. Πωλήθηκε τον φετινό Ιούλιο, σύμφωνα με τα δεδομένα της αγοράς, σε ηλικία 10 ετών έναντι 45 εκατ. δολαρίων, ενώ στο μεσοδιάστημα έχει δημιουργήσει κέρδη 27 εκατ. δολαρίων. Τα συνολικά κέρδη που θα απέφερε στη ναυτιλιακή θα έφταναν τα 34,5 εκατ. , 91% πάνω από την αρχική επένδυση. Στην περίπτωση του VLCC, η συνολική του απόδοση σε αυτή τη βάση είναι η υψηλότερη από τον Σεπτέμβριο του 2009 μετά και για το Capesize η υψηλότερη από τον Φεβρουάριο του 2012.
«Κλειδί» το timing
Ο συγχρονισμός, όπως πάντα, είναι το κλειδί και οι πιο πρόσφατες αγορές περιουσιακών στοιχείων θα μπορούσαν επίσης να έχουν επιτύχει εξαιρετικές αποδόσεις, σε μικρότερες χρονικές περιόδους. Ένα VLCC που αγοράστηκε μόλις τον Φεβρουάριο του 2022 σε ηλικία πέντε ετών και πουλήθηκε σήμερα θα είχε αποφέρει συνολικά 64 εκατ. δολάρια σε κέρδη (33 εκατ. δολάρια από το asset play και 31 εκατ. δολάρια από τη δραστηριοποίησή του, δηλαδή απόδοση κατά 91% υψηλότερη επί της αρχικής δαπάνης σε διάστημα 29 μηνών). Αντίστοιχα capesize που αγοράστηκε τον Δεκέμβριο του 2022 σε ηλικία πέντε ετών και πουλήθηκε σήμερα θα είχε αποφέρει 21,6 εκατ. κέρδη, από τα οποία τα 13,5 εκατ. αφορούν το asset play και τα 8,1 εκατ. τα κέρδη από τη δραστηριοποίησή του, δηλαδή 50% απόδοση σε μόλις 19 μήνες. Ωστόσο, δεν έχουμε φτάσει ακόμα στα επίπεδα της πρώτης δεκαετίας του 2000 και στον σούπερ κύκλο. Σύμφωνα με το παράδειγμα των Clarksons, ένα VLCC πενταετίας που αγοράστηκε τον Σεπτέμβριο του 2002 και πουλή θηκε τον Ιούλιο του 2008 θα παρείχε απόδοση πάνω 350% και ένα ανάλογης ηλικίας capesize που αγοράστηκε τον Νοέμβριο του 2001 και πουλήθηκε τον Ιούλιο του 2008 θα είχε απόδοση πάνω από 900%.
πηγή;Ναυτεμπορική