Δημοσίευση: 2 / 5 / 2018
Δ. Ηλιόπουλος: Ποιος πλοιοκτήτης δεν θα θέλει η επισκευή του καραβιού του να γίνεται λίγα χλμ από το γραφείο του;
Για την τεχνική υπεροχή του ναυπηγείου Σκαραμαγκά, τόσο από πλευράς ποιότητας κατασκευής πλοίων, όσο και στον χρόνο παράδοσης, κατά την περίοδο των δεκαετιών ’70 και ’80, μιλά ο Δήμος Ηλιόπουλος, ναυπηγός στο maritimes.gr .

Αναφέρεται με παραδείγματα για πλοία ξηρού φορτίου μεγέθους handy-size, που είχαν κατασκευαστεί στο ναυπηγείο Σκαραμαγκά σαράντα χρόνια πριν (περίοδος 1972-1979), σε σχέση με τα σημερινά αντίστοιχα πλοία κινεζικής κατασκευής (περίοδος 2010-2015). «Αυτά τα σαράντα χρόνια υπήρχαν ορισμένες τεχνολογικές εξελίξεις τις οποίες εάν το ναυπηγείο Σκαραμαγκά τις είχε εκείνη την εποχή, δεν θα υπήρχε στον χρόνο παράδοσης διαφορά τριάμισι μηνών (με τα αντίστοιχα κινεζικά), αλλά θα ήταν πολύ παραπάνω, ενδεχομένως και δέκα μήνες» (και αυτές παρουσιάζονται στο 2ο μέρος των παρουσιάσεων του).

«Γιατί όλες αυτές οι εξελίξεις, που δημιουργηθήκαν στην παγκόσμια ναυπηγική βιομηχανία, ήρθαν σταδιακά και δεν υπήρχαν στα μέσα της δεκαετίας του 1970 στο ναυπηγείο Σκαραμαγκά.» Ενδεικτικά παρουσιάζονται 20 τέτοιες κατηγορίες βελτιώσεων που αναπτύσσονται με φωτογραφίες στο 2ο μέρος των παρουσιάσεων.

Στην ερώτηση για τους λόγους που επέλεξε την περίοδο εκείνη, αλλά και τον συγκεκριμένο τύπο πλοίου, ο κ. Ηλιόπουλος τονίζει : «Το ’75 και το ’76 είχα πάει στο Σκαραμαγκά μαθητευόμενος από τη σχολή ναυπηγών (με πρόσκληση του καθηγητή κυρίου Αντωνίου). Αυτά τα καράβια τα είδα εκεί να κατασκευάζονται και να παραδίδονται εγκαίρως».

«Μετά από σαράντα χρόνια σαν αντιπρόσωπος του πλοιοκτήτη, πήγα στην Κίνα και παρέλαβα ιδίου τύπου πλοία (περίοδος 2010-2013). Παρακολούθησα όλες τις δοκιμές τους, υπέγραψα συμβόλαια κλπ και προφανώς στο μυαλό μου παρέμενε η απορία για την συγκρισιμότητα των χρόνων και ποιότητας παραδόσεων».

«Ήταν ένα ερωτηματικό το οποίο το είχα και μέσα από αυτή τη αξιολόγηση προσπάθησα να δώσω μια αξιόπιστη και τεκμηριωμένη απάντηση ζυγιάζοντας τους χρόνους παραδόσεως πλοίου από τον Σκαραμαγκά (τότε) με τους χρόνους παραδόσεων ενός μοντέρνου καραβιού από σύγχρονα κινεζικά ναυπηγεία: όπως είπα, προέκυψε πως ο Σκαραμαγκάς παρέδιδε το πλοίο 3,5 μήνες νωρίτερα (κατά μέσο όρο), παρότι είχαν μεσολαβήσει δεκάδες βελτιώσεις στην ναυπηγική τεχνική και πρακτική σε αυτά τα σαράντα χρόνια, όπως και στον εξοπλισμό των σύγχρονων ναυπηγείων».

«Το ιδιαίτερο μυστικό είναι ότι ο Σκαραμαγκάς διέθετε ένα σημαντικά εκπαιδευμένο προσωπικό, κυρίως από τις σχολές μαθητείας απ’ όπου αποφοίτησαν χιλιάδες τεχνικοί οι οποίοι έχουν (κατά καιρούς) επανδρώσει το Πέραμα και τη Σαλαμίνα (και άλλα ναυπηγεία), ενώ στο κινέζικο ναυπηγείο ένα μεγάλο μέρος του εργατικού δυναμικού του άλλαζε εργολάβο / υπεργολάβο κάθε Φεβρουάριο με το κινεζικό νέο έτος: έστω και για 100 δολάρια άλλαζαν εργοδότη (κυρίως υπεργολάβους), γιατί έτσι έκριναν σκόπιμο».

«Ο Σκαραμαγκάς από την άλλη, είχε αποκλειστικά μόνιμο προσωπικό που σε πολλές περιπτώσεις συνταξιοδοτούνταν από εκεί. Οπότε όλη αυτή η κεκτημένη πρακτική εμπειρία, με θετικά και αρνητικά παραδείγματα, μένανε μέσα σαν ειδικότερο «κεφαλαιουχικό αγαθό» του ναυπηγείου Σκαραμαγκά στις δεκαετίες του ’70 και του ’80.»

Για την πρωτοβουλία αυτής της εμπεριστατωμένης και τεκμηριωμένης παρουσίασης,  ο κ. Ηλιόπουλος επισημαίνει πως είναι πεπεισμένος πως το ναυπηγείο Σκαραμαγκά μπορεί να αναβιώσει και να κερδίσει σημαντικό μερίδιο της αγοράς: «Φτάσαμε σε πολύ υψηλά επίπεδα τη δεκαετία του ’70 και εφόσον το κάναμε μια φορά, μπορούμε να το κάνουμε και δεύτερη και τρίτη και να αναγεννηθεί η ελληνική ναυπηγική βιομηχανία όπως ο Φοίνικας από τις στάχτες του, με ορισμένες προϋποθέσεις».

«Το πιστεύω ακράδαντα και στη περίπτωση του ναυπηγείου Σκαραμαγκά μπορούμε να αρχίσουμε από τις επισκευές – μετασκευές που ούτε εργασίες μελετών – σχεδίασης χρειάζονται, ούτε πολλά κεφάλαια και από την άλλη πλευρά υπάρχει ο μεγάλος πελάτης που λέγεται Ελληνική εμπορική ναυτιλία με πάνω από 5.000 καράβια, διαφόρων τύπων / μεγεθών όπου εκτός επισκευών (κάθε χρόνο το 20% πηγαίνει για δεξαμενισμό – δηλαδή 1.000 πλοία), παράλληλα αναμένονται χιλιάδες εξοπλισμοί - προσθήκες BWTS και Scrubbers».

«Ποιος πλοιοκτήτης δεν θα θέλει η επισκευή του καραβιού του να γίνεται οκτώ (8) χλμ. από το γραφείο του; (που είναι η απόσταση από τον Πειραιά στον Σκαραμαγκά). Όλοι το θέλουνε, αλλά παράλληλα όλοι πρέπει να βάλουμε πλάτη, ώστε από θεωρία να γίνει πράξη»

Η συνέντευξη έγινε μετά την παρουσίαση του κ Ηλιόπουλου στα πλαίσια της έβδομης συνάντηση της περιόδου 2017-2018 της SNAME, την Πέμπτη 19 Απριλίου σε αίθουσα του κτηρίου του Ομίλου Αγγελικούση (training hall / Anangel Shipping) και με την παρουσία παλιών και νέων μηχανικών και στελεχών του ναυπηγείου Σκαραμαγκά.

Οι δυο παρουσιάσεις είναι διαθέσιμες μέσω των παρακάτω links:

1st part) HELLENIC SHIPYARDS_2018 (FINAL & COMPLETE) 19-04-18

2nd part) SNAME_Skaramangas - 40 YEARS (final PDF version 19-04-18)

Δήμος Ηλιόπουλος – Εισηγητής των 2 παρουσιάσεων

Ο εισηγητής Δήμος Ηλιόπουλος μαζί με τον Δρ. Γιάννη Κοκαράκη, Πρόεδρο της SNAME – Greek Super Section

Γενική άποψη της αίθουσας – ακροατηρίου, όπου έγιναν οι 2 παρουσιάσεις για το Ν/Γ Σκαραμαγκά

Γενική παρουσίαση των συντελεστών της εκδήλωσης, εξ αριστερών Κώστας Μαούνης (Τεχνικός Διευθυντής Polembros), Δήμος Ηλιόπουλος (εισηγητής), Πέτρος Λαλάγκας (πρώην Newbuildings Manager Ν/Γ Σκαραμαγκά), Θεόδωρος Παπακωνσταντίνου (νυν Design Manager Ν/Γ Σκαραμαγκά), Δρ. Γιάννης Κοκαράκης (Πρόεδρος SNAME / Greek Super Section), Δημήτρης Καπαϊτζής (Ναυπηγός – εμπειρογνώμονας Newbuildings), Νίκος Διονυσόπουλος (Αρχιμηχανικός της Naftomar), τέλος στο κέντρο της φωτογραφίας είναι ο ομότιμος καθηγητής του ΕΜΠ, Δρ. Αντώνης Αντωνίου (πρώην Γενικός Διευθυντής Ν/Γ Σκαραμαγκά).

 

Διαδώστε αυτό το άρθρο με τους παρακάτω τρόπους:
  Google Plus
  LinkedIn