Δημοσίευση: 10 / 8 / 2019
Ταξιδεύοντας στο Αιγαίο με την Παναγιά Τα ιστορικά πλοία με το όνομα της Μεγαλόχαρης
Ελλάδα, καλοκαιράκι, Δεκαπενταύγουστος, διακοπές, ταξίδι σε κάποιο νησί.

Έννοιες ταυτισμένες στη συνείδηση όλων μας. Ο Αύγουστος, «ο βασιλεύς του έτους», είναι ο μήνας που ο καθένας μας θέλει να ανέβει σε ένα καράβι και να ταξιδέψει μακριά… Να ξεφύγει από την ασφάλεια του λιμανιού, το διαμέρισμα της πόλης, τις έγνοιες της δουλειάς και να ανοιχτεί με ρότα κάποιο νησιωτικό προορισμό. Σε αυτές τις μικρές αποδράσεις ξεχωριστό ρόλο έχουν τα πλοία, συνήθως επιβατηγά και οχηματαγωγά πλοία της γραμμής, που μας μεταφέρουν στους τόπους διαφυγής. Τα παλαιότερα χρόνια το ταξίδι δεν ήταν απρόσωπο όπως σήμερα. Ήταν από μόνο του μια μικρή περιπέτεια. Αναπόσπαστο κομμάτι των διακοπών και των αφηγήσεων μετά την επιστροφή στο κλεινόν άστυ. Οι μυρωδιές των πλοίων, η αλμύρα πάνω στα κάγκελα, η μπουρού που σφύριζε όταν έφτανε στο νησί, η οσμή των χρωμάτων, είναι στοιχεία που παραμένουν αναλλοίωτα μέσα μας όσα χρόνια και αν περάσουν. Επιπλέον, στα πλοία που πήγαιναν Κυκλάδες, που τουλάχιστον ήταν συνδεδεμένα με τις διακοπές, ακόμη και οι 12 ώρες στο καράβι π.χ για Αμοργό, μπορεί να μεταφράζονταν σε ευκαιρία για socializing… και γνωριμίες μίας ημέρας, μίας εβδομάδας ή και μίας ζωής… Για αυτά τα πλοία λοιπόν, τα πλοία των ανέμελων χρόνων μας, που έχουν ένα κοινό χαρακτηριστικό όμως, θα μιλήσει σήμερα η «Βραδυνή της Κυριακής». Είναι ή ήταν όλα τους μικρές… «Παναγιές». «Μεγαλόχαρη», «Παναγιά Τήνου», «Παναγιά Αγιάσου», «Παναγιά Πάρου», «Μυρτιδιώτισσα» «Εκατονταπυλιανή» και η μικρή «Παραβουνιώτισσα» Καλό μας ταξίδι..Του Δημήτρη Θ Αλεξόπουλου - Βραδινή Της Κυριακής

"ΠΑΝΑΓΙΑ ΤΗΝΟΥ"

To «ΠΑΝΑΓΙΑ ΤΗΝΟΥ» δεν είναι μόνο η ναυαρχίδα των «Παναγιών» που μας ταξίδεψαν, έχει παράλληλα μεγάλο και περιπετειώδες παρελθόν. Στην πραγματικότητα πρόκειται για το τέταρτο πλοίο της οικογένειας Βεντούρη που βαφτίστηκε με το ίδιο ακριβώς όνομα. Ναυπηγήθηκε τον Ιανουάριο του 1960 ως βασίλισσα WILHELMINA Δρομολογήθηκε σε γραμμές της Ολλανδίας μέχρι τον Ιούλιο του 1978, όταν σταμάτησε τα δρομολόγια. Τον Οκτώβριο της ίδιας χρονιάς, πουλήθηκε στη Ακτοπλοΐα Βεντούρη. Αρχικά ονομάστηκε «ΚΑΠΤΑΙΝ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ» και δρομολογήθηκε στη γραμμή Πειραιάς -Σύρος -Τήνος –Μύκονος. Το 1981 πήρε το γνωστό όνομα «ΠΑΝΑΓΙΑ ΤΗΝΟΥ» και έγραψε ιστορία στην ελληνική ακτοπλοΐα μέχρι το 1994. Το «ΠΑΝΑΓΙΑ ΤΗΝΟΥ» ξεχώρισε τη δεκαετία του 80 κάνοντας τις μεγάλες κόντρες με το αντίζηλο «ΝΑΪΑΣ II», που εκτελούσαν το ίδιο δρομολόγιο κάθε πρωί για Σύρο -Τήνο -Μύκονο και συναγωνίζονταν ποιο θα πιάσει πρώτο λιμάνι. Εκείνο που λίγοι γνωρίζουν είναι ότι το «ΠΑΝΑΓΙΑ ΤΗΝΟΥ» που πήρε κλίση μέσα στο λιμάνι του Πειραιά, δεν ήταν η αρχική Παναγιά του ‘60 αλλά το πρώην «ΑΓΙΟΣ ΓΕΩΡΓΙΟΣ» που το 2015 βαφτίστηκε ξανά με το αγαπημένο όνομα της οικογένειας Βεντούρη… (βλ «ΠΑΝΑΓΙΑ ΕΚΑΤΟΝΤΑΠΥΛΙΑΝΗ»). Το αρχικό «ΠΑΝΑΓΙΑ ΤΗΝΟΥ» δεν μπόρεσε να ξεφύγει από τη μοίρα των πλοίων. Κόπηκε για σίδερα στις Ινδίες το 2001…

"ΠΑΝΑΓΙΑ ΕΚΑΤΟΝΤΑΠΥΛΙΑΝΗ"

Τι να πει κανείς για αυτό το πλοίο... Ίσως είναι η ιστορία της σύγχρονης ακτοπλοΐας από μόνο του. Έχει περάσει από όλες τις εταιρίες που μεσουράνησαν τα τελευταία 20 χρόνια στην Ελλάδα. Το πλοίο κατασκευάστηκε το 1972. Ήρθε στις 14.4.1992 στην Ελλάδα και στο λιμάνι του Πειραιά για λογαριασμό της GA FERRIES, με το όνομα «Romilda». Ύστερα αγοράστηκε από τον Βεντούρη μαζί με το αδερφό του «Απόλλων» (SENLAC) και αποτέλεσαν το δίδυμο των «APOLLO EXPRESS 1 και 2». Όταν χρεοκόπησε ο Βεντούρης και τα 2 πλοία πήγαν στην Οικογένεια Αγαπητού. Πήρε το όνομα «ΠΑΝΑΓΙΑ ΕΚΑΤΟΝΤΑΠΥΛΙΑΝΗ» προς τιμήν της παριανής εκκλησίας. Το 1999, όταν έγινε το μεγάλο «μπαμ» με τη δημιουργία της ΜΙΝΟΑΝ FLYING DOLPHINS, και τα τρία αδελφό έσμιξαν κάτω από τα σινιάλα της HELLAS FERRIES, πήρε το όνομα «Αρτεμις». Πέρασαν 2 χρόνια περίπου και το «Πηνελόπη» γύρισε στους Αγούδημους, ενώ το Άρτεμις ξαναονομάστηκε «ΠΑΝΑΓΙΑ ΕΚΑΤΟΝΤΑΠΥΛΙΑΝΗ». Λέγεται πως αποφάσισαν να ξαναονομάσουν το πλοίο έτσι γιατί όσο είχε το όνομα «Άρτεμις» ήταν πολύ άτυχο… Γύρω στο 2005 ο Βεντούρης ξαναγόρασε το πλοίο και από τότε το «Hengist» υπηρετούσε το Αιγαίο με το όνομα «ΑΓΙΟΣ ΓΕΩΡΓΙΟΣ», μέχρι που μετονομάστηκε σε «ΠΑΝΑΓΙΑ ΤΗΝΟΥ» λόγω της μεταδρομολόγησής του στη γραμμή Άνδρος –Τήνος- Μύκονος.

«ΜΥΡΤΙΔΙΩΤΙΣΣΑ»

Το πλοίο «Μυρτιδιωτισα» είναι ένα πλοίο χωρητικότητας 800 ατόμων, καθώς και ενός αξιόλογου γκαράζ, συνολικής χωρητικότητας 210 IX ή εναλλακτικά 55 Ι.Χ και 22 φορτηγά. Αρχικά εκτελούσε για πολλά χρόνια την περιπετειώδη διαδρομή Πειραιάς, Γύθειο, Νεάπολη, Κύθηρα, Αντικύθηρα και κατάπλου στην Κίσσαμο Χανίων (Καστέλι) και επιστροφή. Μετά εκτελούσε τη γραμμή Άγιος Κωνσταντίνος, Σκιάθος, Σκόπελος, Αλόννησος. Το πλοίο έχει μήκος 101,87 μέτρα και πλάτος 18 μέτρα, ενώ το βύθισμά του είναι 4,6 μέτρα. Έχει ναυπηγηθεί το 1975. Υστερεί λίγο στην ταχύτητα αφού η ανώτερη καταγεγραμμένη είναι 15,4 μίλια ανά ώρα. Τα ταξίδια μαζί του σε Τσιρίγο και Τσιριγότο, ήταν μια πραγματική περιπέτεια. Ξεκίναγες από Πειραιά και απλά ταξίδευες με τις ώρες…

'ΠΑΝΑΓΙΑ ΑΓΙΑΣΟΥ"

Το «ΠΑΝΑΓΙΑ ΑΓΙΑΣΟΥ» είχε έρθει το 2005 στην Ελλάδα και μπήκε στα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά προκειμένου να γίνει η μετασκευή του. Ήταν ήδη 32 ετών. Το πλοίο κατασκευάστηκε στα 1973, στα Ναυπηγεία της Χιροσίμα και ήταν εξ αρχής πλοίο μεταφοράς οχημάτων. Στις δόξες της, η Σάος, εκτός από το «ΠΑΝΑΓΙΑ ΑΓΙΑΣΟΥ» είχε αποκτήσει και το αδελφό πλοίο «ΠΑΝΑΓΙΑ ΚΡΗΜΝΙΩΤΙΣΣΑ». Στα αρχικά σχέδια της Σάος ήταν να γίνουν εκτεταμένες μετασκευές στο πλοίο, προκειμένου να χρησιμοποιηθεί ως επιβατηγό/οχηματαγωγό. Ο σχεδιασμός αυτός ματαιώθηκε. Για πολλά χρόνια μετά την κατάρρευση της Σάος, το πλοίο παρέμενε δεμένο στο λιμάνι του Πειραιά και περίμενε υπομονετικά να πάρει το δρόμο για το τελευταίο του ταξίδι περνώντας και ανοιχτά της Λέσβου. Είχε όμως ένα περιπετειώδες τέλος. Σα να μην ήθελε να πάει για διάλυση. Συγκεκριμένα, από το 2008 έως το 2013 παρέμενε παροπλισμένο έξω από τον Πειραιά, τα ξημερώματα όμως της 18ης Μαρτίου 2013, οι ισχυροί άνεμοι έντασης 8 Μποφόρ που έπνεαν στην περιοχή, έσπασαν την καδένα της άγκυρας, με αποτέλεσμα το πλοίο να αρχίσει να πλέει ακυβέρνητο… αρνούμενο τη μοίρα του. Δυστυχώς, με τη βοήθεια ρυμουλκών συνελήφθη και οδηγήθηκε στα διαλυτήρια της Τουρκίας…

"ΠΑΝΑΓΙΑ ΠΑΡΟΥ"

Το «ΠΑΝΑΓΙΑ ΠΑΡΟΥ» ναυπηγήθηκε το 1995 σε γαλλικά ναυπηγεία. Υπήρξε αδελφό πλοίο με το «ΠΑΝΑΓΙΑ ΘΑΛΑΣΣΙΝΗ» και από το 2005 δρομολογήθηκε για Πειραιά –Πάρο- Νάξο- Πάρο –Λαύριο. Το 2010 εκτελούσε και δρομολόγια για Ψαρά -Μεστά Χίου από το Λαύριο. Το 2012 η πλοιοκτήτρια εταιρία το στέλνει στη Μαδρίτη και το παροπλίζει. Το 2016 βυθίζεται όντας παροπλισμένο...Ήταν ένα άτυχο πλοίο, αφού δεν στέριωσε σε καμία γραμμή και τελικά σε καμία χώρα. Ήταν όμως ένα από τα ελάχιστα πλοία, αν όχι το μοναδικό, που κράτησε το όνομά του ευρισκόμενο στο εξωτερικό.

 

 

Διαδώστε αυτό το άρθρο με τους παρακάτω τρόπους:
  Google Plus
  LinkedIn