Δημοσίευση: 27 / 2 / 2019
Πορεία και τάσεις της Ναυτασφαλιστικής Αγοράς σήμερα
Σχολιάζει ο Παναγιώτης Κούνουπας – Marine Manager της Blue Aigaion Insurance Solutions S.A

Δημοσιοποιήθηκε πρόσφατα η τεχνική έκθεση της Διεθνής Ένωσης Ναυτασφαλίσεων (International of Marine Insurance – IUMI)  αναφερόμενη στα ασφαλιστικά τεχνικά αποτελέσματα του 2017, με αξιόλογα συμπεράσματα για τη πορεία των θαλάσσιων ασφαλίσεων αλλά και των επηρεασμών του κλάδου από την τρέχουσα οικονομική διεθνή πραγματικότητα.

Τα τελευταία δύο έτη, η παγκόσμια ανάκαμψη που ξεκίνησε από το 2016 εξακολούθησε να ενισχύεται, με αποτέλεσμα να επέλθει μια διευρυμένη οικονομική ανάπτυξη της τάξεως του 3.7%,  κατατάσσοντας τις ασιατικές  χώρες  στην κατηγορία με την μεγαλύτερη ποσοστιαία οικονομική ανάπτυξη σε αντίθεση με τις χώρες της Ευρωζώνης και της Νοτίου Αμερικής, όπου σημειώνεται η βραδύτερη. Η πρόβλεψη της παγκόσμιας οικονομικής ανάπτυξης για το 2019 είναι 3.1%.

Το παγκόσμιο εμπόριο αυξήθηκε κατά 4.7% από την ανάκαμψη των επενδύσεων και την ενίσχυση της εμπιστοσύνης των επιχειρήσεων και καταναλωτών, ενώ το θαλάσσιο εμπόριο αναπτύχθηκε κατά 3.1%, καταγράφοντας 18 δισ. τόνων μεταφερόμενου φορτίου μέσω των θαλάσσιων οδών. Το 84% των διακινούμενων εμπορευμάτων παγκοσμίως πραγματοποιείτε με θαλάσσια μέσα.

Ο ρυθμός ανάπτυξης του παγκόσμιου στόλου ήταν της τάξης του 3.3% περίπου και παρά το γεγονός ότι σημειώθηκε μειωμένη δραστηριότητα στην διάλυση πλοίων, αυτός υπολείπεται του ρυθμού ανάπτυξης του παγκόσμιου εμπορίου. Σήμερα, απαριθμεί 54,400 πλοία (άνω των 1,000 GT) ενώ έχει ήδη παραγγελθεί η ναυπήγησή περίπου 3,900 πλοίων.

Στο περιβάλλον αυτό, το 2017 η παγκόσμια ναυτασφαλιστική αγορά σημείωσε παραγωγή ασφαλίστρων 28,5 δισ. δολ., σημειώνοντας αύξηση κατά 2% από την προηγούμενη χρονιά λόγω της αύξησης του θαλάσσιου εμπορίου αλλά και την ισχυροποίηση του Ευρώ έναντι του Αμερικάνικου δολλαρίου. Το 57% των ασφαλίστρων αφορά ασφάλιστρα μεταφερόμενων εμπορευμάτων (transport/cargo risks), το 24% ασφάλιστρα ιδίων ζημιών πλοίων (hull risks), το 7% ασφάλιστρα αστικής ευθύνης (marine liability risks), ενώ το 12% αφορά ασφάλιστρα υπεράκτιων εγκαταστάσεων εξόρυξης ενεργειακών πόρων (offshore/energy risks).

H ενδυνάμωση των Ασιατικών ασφαλιστικών αγορών είναι χαρακτηριστική εφόσον παράγουν το 29.2% των ασφαλίστρων, ενώ η Ευρωπαϊκές ασφαλιστικές αγορές διατηρούν την πρωτοκαθεδρία με ποσοστό 49.2% των εγγεγραμμένων ασφαλίστρων. Οι αγορές της Μέσης Ανατολής, Αμερικής και Αφρικής καταγράφουν το 21.6% των ναυτασφαλίστρων συνολικά.

Ο δείκτης ζημιών πλοίων σημείωσε αύξηση καταγράφοντας 77 ολικές απώλειες πλοίων και πολύ σοβαρές ζημιές σε ακόμα 803 πλοία. Το γεγονός αυτό σε συνδυασμό με την υπερπροσφορά ασφαλιζόμενων κεφαλαίων και τον σκληρό ανταγωνισμό μεταξύ των ασφαλιστικών εταιρειών, οδήγησε σε μειωμένα έσοδα, καταγράφοντας ζημιές για τον κλάδο και υποχρεώσεις ασφαλιστικών αποζημιώσεων  κατά 10% παραπάνω από τα ολικά εισπραχθέντα ασφάλιστρα. Η ναυπήγηση πιο ακριβών, τεχνολογικά εξελιγμένων και φιλικά προς το περιβάλλον πλοίων, σε συνδυασμό με το αυξημένο επισκευαστικό κόστος και τις δυσμενείς καιρικές συνθήκες, ανησυχούν ιδιαίτερα τους ασφαλιστές προκειμένου να αναθεωρήσουν την πολιτική αναδοχής κινδύνων πλοίων.

Οι ζημιές μεταφερόμενων εμπορευμάτων ακολουθούν την ίδια αυξητική τάση σε αριθμό αλλά ιδιαίτερα σε κόστος από το 2014, προκαλώντας τριγμούς στα οικονομικά αποτελέσματα των ασφαλιστών.  Οι τυφώνες Harvey, Irma, Nate και Μaria, o σεισμός στο Μεξικό, οι εκτεταμένες πλημμύρες λόγω των μουσώνων στο Μπαγκλαντές, η καταιγίδα του Ντέρμπαν, ο κυκλώνας Debbie και οι πυρκαγιές της Καλιφόρνια είχαν σημαντικό αντίκτυπο στις ασφαλσιτκές επιχειρήσεις. Επιπλέον, η πυρκαγιά στο container ship ‘MAERSK HONAM’ τον Μάρτιο 2018, εικάζεται ότι θα αποτελέσει την  μεγαλύτερη ζημιά γενικής αβαρίας στην ιστορία.

Το 20% του παγκόσμιου θαλάσσιου εμπορίου μεταφέρεται από πλοία που ελέγχονται από Έλληνες, οι οποίοι αντιπροσωπεύουν μόνο το 0.15% του παγκόσμιου πληθυσμού. Ο ελληνόκτητος στόλος απαριθμεί 4,746 πλοία (άνω των 1,000 GT) χωρητικότητας 365 εκατομμυρίων dwt και με συνολική αξία άνω των 100 δισ. δολαρίων. H μέση ηλικία του είναι 11.5 έτη, ενώ ο μέσος όρος του παγκόσμιου είναι 14.6 έτη.  

Σημειώνεται, ότι τα συνολικά ασφάλιστρα του ελληνόκτητου στόλου είναι περίπου 6 δις. δολ., ενώ από αυτά μόλις το 0.15% αποδίδεται στις ασφαλιστές εταιρείες που δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα λόγω της μη ύπαρξης επιχειρηματικών πρωτοβουλιών και ως συνέπεια, την μη εδραιωμένη ναυτασφαλιστική αγορά στη χώρα παρά την ηγετική παρουσία της στην παγκόσμια ναυτιλία.

 

Λίγα λόγια για την Εταιρεία μας:

H Blue Aigaion Insurance Solutions S.A εκπροσωπεί από το 2015 στην Ελλάδα, κορυφαίους Βρετανικούς Ασφαλιστικούς Οργανισμούς και Συνδικάτα των Lloyd’s Λονδίνου με Εξουσιοδοτήσεις Δέσμευσης (Binding Authorities) και Συμφωνητικά Αναδοχής Κινδύνων (Bulking Lineslips) για ασφάλιση πλοίων, σκαφών αναψυχής καθώς και λοιπών εξειδικευμένων ναυτιλιακών και χερσαίων επιχειρηματικών κινδύνων.

Διατηρεί γραφεία στη Αθήνα, Θεσσαλονίκη καθώς και στην καρδιά της παγκόσμιας ασφαλιστικής αγοράς του City of London, στελεχωμένα με έμπειρο και άρτια εκπαιδευμένο προσωπικό.

Όλες οι συνεργαζόμενες ασφαλιστικές επιχειρήσεις διαθέτουν την μεγαλύτερη πιστοληπτική ικανότητα βάση των κορυφαίων διεθνών οίκων αξιολόγησης (Standard & Poors, Fitch και A.M Best) προσφέροντας την μέγιστη φερεγγυότητα της παγκόσμιας ασφάλισης.

Η δραστηριότητά της Blue Aigaion Insurance Solutions κινείται στα πλαίσια των επιχειρηματικών δραστηριοτήτων ενός ασφαλιστικού οργανισμού, εφόσον προβαίνει σε εκτιμήσεις ασφαλιστικών κινδύνων, εκδίδει Πιστοποιητικά Ασφάλισης και διακανονίζει τις απαιτήσεις ζημιών και αποπληρωμής των αποζημιώσεων, χωρίς χρονοβόρες καθυστερήσεις.

www.aigaionblue.gr

Διαδώστε αυτό το άρθρο με τους παρακάτω τρόπους:
  Google Plus
  LinkedIn