Αποδυνάμωση στη spot αγορά των capsize
Η δραστηριότητα πώλησης και αγοράς πλοίων μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου συνεχίζει να επιδεικνύει αξιοσημείωτη δύναμη φέτος
Ανέκαμψε το τελευταίο διάστημα η ναυλαγορά πλοίων μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου καθώς αυξήθηκε η ζήτηση για πλοία από τα ορυχεία της Αυστραλίας και της Βραζιλίας για φορτία προς την Κίνα. Ωστόσο, ο βασικός δείκτης Baltic Dry Index (BDI) παραμένει μειωμένος κατά 10% σε ετήσια βάση. Η αγορά των μεγαλύτερων πλοίων, των capesize μεταφορικής ικανότητας άνω των 150.000 dwt, που μεταφέρουν κυρίως σιδηρομετάλλευμα και άνθρακα, έχει επωφεληθεί από την αύξηση των φορτίων κατά 1% μέχρι στιγμής τον Νοέμβριο σε σύγκριση με τον Οκτώβριο του 2024 και τον Νοέμβριο του 2023.
Ωστόσο, η αύξηση δεν ήταν αρκετή για να ανακάμψει στα υψηλά επίπεδα που παρατηρήθηκαν κατά τα τρία πρώτα τρίμηνα του 2024, αναφέρει ο Filipe Gouveia, shipping analyst της ΒΙΜCO. Στις 19 Νοεμβρίου 2024, ο BDI έφτασε τις 1.627 μονάδες, από 1.374 στις 4 Νοεμβρίου. Πριν από αυτό, ο δείκτης είχε υποχωρήσει σταδιακά από τα τέλη Σεπτεμβρίου λόγω των λιγότερων φορτώσεων στα capesize πλοία. Επισημαίνεται ότι η κατηγορία των capesize πλοίων αντιπροσωπεύει το 40% του BDI και, ως εκ τούτου, οι μεταβολές σε αυτήν την αγορά επηρεάζουν σημαντικά τον δείκτη. Προς το παρόν, σημειώνει η Bimco, ο BDI υποχωρεί κατά 10% σε ετήσια βάση, παρά την αύξηση κατά 4% σε ετήσια βάση του επιμέρους δείκτη Baltic Capesize Index (BCI), καθώς άλλα τμήματα συνεχίζουν να υποαποδίδουν. Οι δείκτες BDI και BCI ήταν πολύ ισχυρότεροι κατά τη διάρκεια των τριών πρώτων τριμήνων του 2024, όταν αυξήθηκαν κατά 41% και 94% σε ετήσια βάση αντίστοιχα. Αυτή η αποδυνάμωση στους ναύλους στη spot αγορά των capesize έχει επηρεάσει αρνητικά το κλίμα της αγοράς. Από τις αρχές Οκτωβρίου, οι τιμές χρονοναύλωσης ενός έτους έχουν μειωθεί κατά 7%, ενώ οι τιμές για τα μεταχειρισμένα capesizes πέντε ετών έχουν μειωθεί κατά 2%, αναφέρει ο Gouveia. Τα προθεσμιακά ναυλοσύμφωvα (Forward Freight Agreements – FFAs) για το Capesize 5TCτου Baltic Exchange δείχνουν ότι η αγορά αναμένει πως οι τιμές θα παραμείνουν γύρω στα τρέχοντα επίπεδα τον Δεκέμβριο. Κατά τη διάρκεια του πρώτου τριμήνου του 2025, τα FFAS δείχνουν πτώση των ναύλων λόγω εποχικότητας, και πολύ κάτω από τα επίπεδα που παρατηρήθηκαν το πρώτο τρίμηνο του 2024. Όσον αφορά τις μεσοπρόθεσμες τάσεις, ο αναλυτής της Bimco εκτιμά ότι οι ναύλοι στα capesize πλοία θα μπορούσαν να φτάσουν ακόμα στα υψηλά επίπεδα του τρέχοντος έτους το 2025, καθώς η αγορά θα παραμείνει πιθανότατα ισχυρή. Η Bimco αναμένει ότι η ισορροπία προσφοράς/ζήτησης στην αγορά capesize θα παραμείνει ισορροπημένη με αύξηση τόσο της ζήτησης όσο και της προσφοράς κατά 0,5%-1,5%.
Οι αγοραπωλησίες
Σε αυτό το κλίμα η δραστηριότητα πώλησης και αγοράς πλοίων μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου συνεχίζει να επιδεικνύει αξιοσημείωτη δύναμη φέτος μέχρι στιγμής, επιτυγχάνοντας τον δεύτερο μεγαλύτερο όγκο συναλλαγών στην ιστορία του τομέα για τους πρώτους δέκα μήνες του έτους, που ξεπερνιέται μόνο από το ρεκόρ των 754 πωλήσεων το 2021. Ειδικότερα, κατά τους πρώτους δέκα μήνες του 2024, καταγράφηκαν 605 πωλήσεις πλοίων χύδην ξηρού φορτίου (>20kdwt), σύμφωνα με την Intermodal , που αντιπροσωπεύουν αύξηση 46 συναλλαγών σε σύγκριση με την ίδια περίοδο του 2023. Εντός των διαφόρων κατηγοριών πλοίων, τα μικρότερα μεγέθη όπως τα Ultramax/Supramax κατέγραψαν 208 πωλήσεις, ακολουθούμενα από τον τομέα Handysize με 158 μονάδες να αλλάζουν χέρια. Οι μονάδες της κατηγορίας Capesize παρουσίασαν επίσης σημαντικό ενδιαφέρον, με 109 συμφωνίες να ολοκληρώνονται τους πρώτους δέκα μήνες. Ο αριθμός αυτός αντιπροσωπεύει τον υψηλότερο αριθμό πωλήσεων και τά τους πρώτους δέκα μήνες ενός έτους, ακολουθούμενος από τις 106 πωλήσεις που καταγράφηκαν το 2023. Επιπλέον, ολοκληρώθηκαν 105 πωλήσεις Panamax/Kamsarmax και 25 πωλήσεις Post Panamax. Παρά ταύτα, είναι ενδιαφέρον να σημειωθεί ότι ο Οκτώβριος κατέγραψε τον χαμηλότερο όγκο συναλλαγών πώλησης και αγοράς πλοίων ξηρού χύδην φορτίου από τον Δεκέμβριο του 2022. Με βάση τα παραπάνω στοιχεία, είναι προφανές ότι το ενδιαφέρον για μεταχειρισμένα πλοία στην αγορά ξηρού φορτίου παρέμεινε έντονο καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους. Ωστόσο, εκτιμά η Intermodal , δε δομένων των τρεχουσών συνθηκών στην αγορά ναύλων, μια διόρθωση των τιμών στις αποτιμήσεις των πλοίων ξηρού χύδην φορτίου μπορεί να είναι απαραίτητη για να διατηρηθεί η δυναμική των αγοραστών.
πηγή: TA NEA