Από τις άγονες γραμμές ξεκινά το «πρασίνισμα» της ακτοπλοΐας
Σχετική προμελέτη παρουσιάστηκε στον υπουργό Ναυτιλίας
Η έναρξη της προμελέτης για το «πρασίνισμα» των πλοίων της ακτοπλοΐας που εκτελούν άγονες γραμμές και θα μπορούν να λάβουν χρηματοδότηση από την Ε.Ε., μέσω μοντέλου ΣΔΙΤ, παρουσιάστηκε στον υπουργό Ναυτιλίας, Χρήστο Στυλιανίδη. Η προμελέτη έχει ορίζοντα υλοποίησης οκτώ μηνών, με προϋπολογισμό τις 280.000 ευρώ. Αντικείμενο του έργου είναι η μελέτη ακτοπλοϊκών συνδέσεων δημόσιας υπηρεσίας, με την ανάπτυξη μοντέλου Σύμπραξης Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ) για τη χρήση «πράσινων» πλοίων. Αποτελεί το πρώτο στάδιο της δράσης που έχει προβλεφθεί στο Τομεακό Πρόγραμμα ΕΣΠΑ «Μεταφορές 2021-2027». Σε συνεργασία επίσης με τη Μονάδα ΣΔΙΤ του υπουργείου Οικονομικών, το υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής (ΥΝΑΝΠ) υπέβαλε αίτημα στην Ευρωπαϊκή Τράπεζα Ανασυγκρότησης και Ανάπτυξης (EBRD) για την παροχή τεχνικής βοήθειας και υπηρεσιών εξειδικευμένων συμβούλων.
Ανανέωση του στόλου
Ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Χρήστος Στυλιανίδης, δήλωσε: «Η ανάπτυξη ενός καινοτόμου μοντέλου ΣΔΙΤ, που θα ανανεώσει τον γερασμένο ακτοπλοϊκό στόλο της χώρας, αξιοποιώντας πράσινα πλοία στις ακτοπλοϊκές συνδέσεις, αποτελεί ένα αποφασιστικό βήμα προς τη βιώσιμη ανάπτυξη και την ενίσχυση της διασυνδεσιμότητας των νησιωτικών περιοχών». «Σήμερα ξεκινάει ένα πολύ ση μαντικό έργο, μέσα από το οποίο θα αναπτύξουμε το κατάλληλο χρηματοδοτικό πλαίσιο για τη στήριξη της ελληνικής ακτοπλοΐας στην ανανέωση του στόλου για τις άγονες γραμμές», ανέφερε, προσθέτοντας ότι «με την προώθηση της πράσινης τεχνολογίας και τη διασφάλιση της ακτοπλοϊκής σύνδεσης το υπουργείο δείχνει έμπρακτα τη δέσμευσή του». Παρόντες στην παρουσίαση ήταν το σχήμα της αναδόχου εταιρείας, στελέχη της Μονάδας ΣΔΙΤ του υπουργείου Οικονομικών, της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Ανασυγκρότησης και Ανάπτυξης, του υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής και της Επιτελικής Δομής ΕΣΠΑ-ΥΝΑΝΠ.
Ανάθεση
Σημειώνεται ότι, ύστερα από εισήγηση της αρμόδιας μονάδας Β της επιτελικής δομής ΕΣΠΑ, η εκπόνηση της μελέτης ανατέθηκε στην εταιρεία Hydrus Engineering. Το συγκεκριμένο έργο, που δεν αφορά τα πορθμεία, θα πρέπει να προσδιορίσει τον τύπο του πράσινου πλοίου, το εναλλακτικό καύσιμο που θα μπορεί να χρησιμοποιεί, αλλά και να προσδιορίσει το σχήμα που θα εκτελεί τα δρομολόγια, που θα πρέπει είναι σε συνεργασία ιδιώτη επιχειρηματία και Δημοσίου (δήμοι-περιφέρειες κτλ.) . Κι αυτό συμβαίνει στο πλαίσιο σύμπραξης δημόσιου – ιδιωτικού τομέα, που αφορά συγκεκριμένες αντιπροσωπευτικές άγονες γραμμές, με στόχο τον ακριβή υπολογισμό του κόστους διαμόρφωσης και λειτουργίας τους και τον προσδιορισμό των τεχνικών και λειτουργικών παραγόντων που το διαμορφώνουν. Σημειώνεται ότι ήδη πολλοί μικροί πλοιοκτήτες έχουν εκφράσει ενδιαφέρον για το συγκεκριμένο πρόγραμμα, ενώ το υπουργείο Ναυτιλίας αναμένεται να προχωρήσει και σε ενημερωτική καμπάνια για το θέμα.
Έτοιμη μελέτη
Έτοιμο να πρωτοστατήσει στην πράσινη μετάβαση της ακτοπλοϊας, παρουσιάζοντας συγκεκριμένη πρόταση – μελέτη μέσω του Πολυτεχνείου, για τη ναυπήγηση ενός νεότευκτου πλοίου με μειωμένες εκπομπές άνθρακα, είναι το νησί της Σκύρου. Ο δήμαρχος της Σκύρου, Κυριάκος Αντωνόπουλος, έχει αναφέρει ότι η μελέτη που έχει αυτή τη στιγμή ο δήμος και είχε εκπονηθεί από την προηγούμενη διοίκηση προβλέπει όλες τις πιθανές επιλογές που θα μπορούσαν να προκριθούν από την Ευρωπαϊκή Ένωση και να χρηματοδοτηθούν από το σχετικό πρόγραμμα, προκειμένου να «χτιστεί» ένα πράσινο πλοίο σε ελληνικό ναυπηγείο για τη γραμμή Σκύρος – Κύμη Ευβοίας. Το συγκεκριμένο πλοίο μπορεί να είναι είτε αμιγώς ηλεκτρικό είτε υβριδικό, δηλαδή να συνδυάζει την ηλεκτροκίνηση με μηχανή εναλλακτικού καυσίμου χαμηλών εκπομπών άνθρακα (υδρογόνο, αμμωνία, μεθανόλη) .
πηγή:Ναυτεμπορική