Αγώνας δρόμου για να πουληθεί ο Πειραιάς
Τα λιμάνια και τα αεροδρόμια θα χρησιμοποιήσει ως «πολιορκητικό κριό» για να σπάσει τη στασιμότητα του προγράμματος αποκρατικοποιήσεων η κυβέρνηση και το ΤΑΙΠΕΔ μετά και τις πιέσεις της τρόικας να ανακτηθεί το χαμένο έδαφος. Την ίδια ώρα ο μόνος άλλος μεγάλος φετινός διαγωνισμός, αυτός για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ, αναμένεται να επαναπροκηρυχθεί σύμφωνα με καλά πληροφορημένες πηγές.
Κύκλοι σε επαφή με τη διαδικασία για τους σιδηροδρόμους αναφέρουν, πως η μεν ρωσική πρόταση έχει ασύμβατους με το διαγωνισμό όρους (conditionalities) και περιλαμβάνει την απόκτηση τους «πακέτο» με τον ΟΛΘ, η δε ρουμανική υποψηφιότητα λέγεται πως αντιμετωπίζει εσωτερικά, δικά της εταιρικά προβλήματα. Οι Γάλλοι, που εμφανίστηκαν ως ενδιαφερόμενοι, είναι πλέον «απόντες» από την διαδικασία, όπως χαρακτηριστικά αναφέρεται.
Η καθυστέρηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ αφήνει για φέτος μόνο τα περιφερειακά αεροδρόμια και τα δυο μεγάλα λιμάνια Πειραιά και Θεσσαλονίκης. Για τα μεν περιφερειακά αεροδρόμια δόθηκε παράταση με προθεσμία στο πρώτο μισό του Οκτωβρίου για τα δε λιμάνια υφίστανται ακόμα κωλύματα.
Ένα από τα βασικότερα είναι αυτό του τιμήματος που καταβάλλει ετησίως ο ΟΛΠ ΑΕ στο δημόσιο στα πλαίσια της σύμβασης παραχώρησης του 2002 με βάση την οποία διαχειρίζεται όλο το λιμάνι (master concession). Σήμερα το τίμημα αυτό είναι ποσοστό της τάξης του 2\% επι του κύκλου εργασιών του. Το ποσοστό αυτό όμως τελεί, σύμφωνα με την προκήρυξη του διαγωνισμού, υπο επαναδιαπραγμάτευση ενώ στην νεα αυτή σύμβαση, όπως έχει αποκαλύψει το capital.gr, πρέπει να διασφαλιστούν και κρίσιμα ζητήματα όπως η εναρμόνισή της με τις βέλτιστες πρακτικές της διεθνούς αγοράς, οι ευαίσθητες κοινωνικά υπηρεσίες, ο προσδιορισμός κανόνων για τα τιμολόγια ακτοπλοΐας και το ελάχιστο απαιτούμενο ύψος επενδύσεων που θα δεσμευτεί να πραγματοποιήσει ο νέος μέτοχος.
Μετά από την σύσκεψη της ηγεσίας του ΤΑΙΠΕΔ με τον πρωθυπουργό και τον αντιπρόεδρο της κυβέρνησης στο Μαξίμου στα τέλη της προηγούμενης εβδομάδας, επιταχύνεται η διαδικασία για να κλείσει και αυτή η εκκρεμότητα, του νέου master concession, την οποία θα διαπραγματευτεί και συμφωνήσει τριμερής επιτροπή απαρτιζόμενη από εκπροσώπους του υπουργείου ναυτιλίας, του υπουργείου οικονομικών και του ΟΛΠ.
Κατόπιν, το ΤΑΙΠΕΔ, και προκειμένου να κερδίσει χρόνο, αναμένεται ενδεχομένως να προχωρήσει πιθανότατα στην ταυτόχρονη ανακοίνωση προθεσμίας για την υποβολή δεσμευτικών προσφορών για τον ΟΛΠ, πιθανότατα στο δεύτερο μισό του Νοεμβρίου, και την γνωστοποίηση των επενδυτών που περνούν στη δεύτερη φάση του διαγωνισμού για ΟΛΘ. Κρίσιμο όμως είναι το πολιτικό κλίμα αφού την εποχή που υπολογίζεται να προχωρήσουν όλα αυτά αναμένεται να φτάνει στην ολομέλεια της Βουλής για ψήφιση και ο φιλικός διακανονισμός με την Cosco για την επενδυση των 230 εκατ. ευρώ στο δυτικό τμήμα του λιμανιού που λειτουργεί με παραχώρηση η θυγατρικής της.