Αυξημένους ναύλους φέρνει η «Fit for 55»

21.08.2024

Αύξηση λειτουργικού κόστους, λόγω της εφαρμογής του συστήματος εμπορίας δικαιωμάτων εκπομπών στα πλοία που δραστηριοποιούνται σε λιμάνια της Ευρωπαϊκής Ένωσης, κάτι που αναμένεται να οδηγήσει και σε υψηλότερα ναύλα, προβλέπει ανάλυση της εταιρείας συμβουλευτικών υπηρεσιών στη ναυτιλία Drewry.

Μέχρι τις 30 Σεπτεμβρίου 2025 οι ναυτιλιακές εταιρείες που διαχειρίζονται πλοία μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου, που αποτελούν και το μεγαλύτερο ποσοστό πλοίων που προσεγγίζει λιμάνια της Ε.Ε., θα πρέπει να αρχίσουν να παραδίδουν δικαιώματα εκπομπών, το κόστος των οποίων ανέρχεται σε 320 εκατ. δολάρια το 2024, σε 560 εκατ. δολάρια το 2025 και σε 800 εκατ. δολά για το 2026. Σύμφωνα με τη δέσμη μέτρων «Fit for 55» της Ε.Ε. , το σύστημα ανώτατου ορίου και εμπορίας δικαιωμάτων εκπομπών απαιτεί από τους πλοιοκτήτες τα πλοία των οποίων δραστηριοποιούνται σε λιμάνια της Ευρώπης να αγοράζουν δικαιώματα της Ευρωπαϊκής Ένωσης (EUA) που αντιστοιχούν στο διοξείδιο του άνθρακα που εκπέμπει το κάθε πλοίο κατά τη διάρκεια των ταξιδιών.

Χύδην ξηρό φορτίο

Ο κανονισμός για το ETS τέθηκε σε ισχύ από την 1η Ιανουαρίου 2024, ενώ το μεγαλύτερο ποσοστο πλοίων που δραστηριοποιήθηκαν το 2023 σε λιμάνια της Ευρώπης -σχεδόν το 30%- ήταν μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου, αποτελώντας έτσι τα πιο ευάλωτα στον αντίκτυπο των κανονισμών απαλλαγής από τον άνθρακα. Σύμφωνα με την Drewry, το ποσοστό πλοίων που δραστηριοποιούνταν στην Ευρώπη το 2023 ανερχόταν: στον τομέα των bulk carriers στο 29% , των containerships στο 16%, των πετρελαιοφόρων στο 16% ,των δεξαμενόπλοιων μεταφοράς χημικών προϊόντων στο 11 % , των πλοίων γενικών μεταφορών στο 8%, των πλοίων μεταφοράς οχημάτων στο 4% και άλλα πλοία διαφορετικών δραστηριοτήτων στο 17%. Από τον στόλο των πλοίων μεταφοράς ξηρού φορτίου που δραστηριοποιούνται στην Ευρώπη, τα τρία τέταρτα ανήκουν στις παραδοσιακές κατηγορίες πλοίων supramax, ultramax, kamsarmax και μεσαίου μεγέθους, καθώς και στις μικρές κατηγορίες πλοίων handysize.

Η σύνθεση αυτή δεν έχει μεταβληθεί ουσιαστικά σε ετήσια βάση, με τα τμήματα αυτά να αποτελούν τις πέντε πρώτες κατηγορίες το 2022 και το 2023, καθώς με αυτά διακινούνται σημαντικά εμπορεύματα, όπως άνθρακας, σιτηρά και μικρά χύδην φορτία, εντός της Ευρώπης. Σημειώνεται ότι τα πλοία ξηρού φορτίου που προσεγγίζουν λιμένες της Ε.Ε. μειώθηκαν από 4.248 το 2022 σε 3.211 το 2023, καταγράφοντας τη μεγαλύτερη πτώση (-24% ) μεταξύ όλων των μεγάλων τομέων. Η μείωση αυτή κατανέμεται σε όλα τα τμήματα των bulk carriers, με τη μέγιστη να καταγράφεται στα Kamsarmaxes. Η Drewry ανέλυσε τα δεδομένα MRV των πλοίων που κατέπλευσαν σε ευρωπαϊκά λιμάνια το 2022 και το 2023 και τα αντίστοιχα δεδομένα AIS των εν λόγω πλοίων έδειξαν σημαντική μείωση του αριθμού των προσεγγίσεων το 2024. Με βάση την παρακολούθηση των κινήσεων των πλοίων μέσωAIS, από όλα τα πλοία που κατέπλευσαν σε ευρωπαϊκά λιμάνια το 2023 , 1.644 έχουν μετακινηθεί από την Ευρώπη το 2024 και δραστηριοποιούνται πλέον κυρίως στην Ασία και τον Ειρηνικό, ενώ κανένα από αυτά δεν είναι ηλικίας 0-5 ετών.

Υψηλότερο το κόστος των καυσίμων λόγω ETS

Από την ανάλυση στοιχείων δικαιωμάτων εκπομπών που δημοσίευσε πρόσφατα η Ε.Ε. για το 2023, προκύπτει η μεγαλύτερη μείωση κατά 24% στον αριθμό των πλοίων μεταφοράς ξηρού χύδην φορτίου σε σύγκριση με όλους τους κύριους κλάδους που καταπλέουν σε ευρωπαϊκούς λιμένες το 2023, ενώ οι αντίστοιχες εκπομπές CO2 ανά DWT μειώθηκαν κατά 6% το 2023 σε σύγκριση με το 2022. Το 2024 αναμένεται αύξηση του κόστους καυσίμων κατά 13% για τα πλοία που δεν έχουν scrubbers σε σχέση με την τιμή του καυσίμου, αλλά και λόγω του πρόσθετου κόστους των εκπομπών. Η αύξηση αυτή θα ανέλθει στο 22% το 2026. Ως εκ τούτου, οι πλοιοκτήτες είναι πιθανό να αυξήσουν το μερίδιο του νεότερου στόλου τους στους ευρωπαϊκούς λιμένες για να περιορίσουν τις εκπομπές, αντί να λειτουργούν τον συμβατικό στόλο και να πληρώνουν το υψηλότερο κόστος εκπομπών. Η Drewry ανέλυσε την αύξηση του κόστους καυσίμων (κόστος καυσίμων + κόστος εκπομπών) για ένα πλοίο supramax κατασκευής 2017 χωρίς scrubber (πλυντηρίδα καυσαερίων) , το οποίο χρησιμοποιεί καύσιμο VLSFO με χαμηλή περιεκτικότητα θείου που είναι πιο ακριβό και δραστηριοποιείται στη διαδρομή Βραζιλία-Αραβική Θάλασσα ARA ως παράδειγμα.

πηγή:Ναυτεμπορική

Μοιραστείτε αυτό το άρθρο!