Αυξάνονται τα νηολόγια τα οποία δέχονται να εγγράψουν πλοία του σκιώδους στόλου της Μόσχας
Η αύξηση των νηολογήσεων σε κράτη όπως ο Άγιος Μαρίνος, η Γουιάνα, η Σιέρα Λεόνε και η Γουινέα έχει ανησυχήσει τους δυτικούς κύκλους
Η αύξηση του «σκιώδους» στόλου, δηλαδή των πλοίων που λειτουργούν παρά την επιβολή κυρώσεων από τη Δύση στη Ρωσία, παραμένει μία από τις πιο ανησυχητικές εξελίξεις στην παγκόσμια ναυτιλία. Όπως καταγράφεται στο World Fleet Monitor της Clarksons Research, ο «σκιώδης» στόλος, που αποτελείται κυρίως από δεξαμενόπλοια, παραμένει μια διαρκής πρόκληση για την αποτελεσματικότητα των δυτικών κυρώσεων. Το φαινόμενο αυτό ενισχύεται από τις σημαίες μικρών κρατών, οι οποίες να αρνούνται να ακολουθήσουν τις κυρώσεις, επιτρέποντας την ανάπτυξη ενός στόλου που κατατάσσεται εκτός της διεθνούς κανονικότητας. Πλέον η παγκόσμια ναυτιλία κινείται σε δυο παράλληλους κόσμους. Ο «σκιώδης» στόλος συνεχίζει να αποτελεί μια σοβαρή πρόκληση για την παγκόσμια ναυτιλία και την αποτελεσματικότητα των κυρώσεων. Παρά τις προσπάθειες να περιοριστεί , η συνεχής ανάπτυξή του, σε συνδυασμό με τα κενά στο διεθνές ρυθμιστικό πλαίσιο και τη διάθεση μικρών κρατών να παρέχουν καταφύγιο σε αυτά τα πλοία, σημαίνει ότι η μάχη για τον περιορισμό του θα είναι μακροχρόνια και δύσκολη» σχολιάζουν διεθνείς αναλυτές. Πλέον η ναυτιλία αρχίζει να κινείται σε δύο παράλληλα σύμπαντα.
Νηολόγια μικρών κρατών
Η αύξηση των νηολογήσεων σε κράτη όπως ο Άγιος Μαρίνος, η Γουιάνα, η Σιέρα Λεόνε και η Γουινέα έχει ανησυχήσει τους δυτικούς κύκλους. Ειδικότερα, η σημαία του Αγίου Μαρίνου είδε μια αύξηση 663% στον αριθμό των πλοίων του, με αποτέλεσμα ο στόλος να φτάσει το 1,1 εκατ. τόνους. Ανάλογη αύξηση παρατηρείται και στη Γουιάνα, όπου ο στόλος της χώρας διευρύνθηκε κατά 576% , φτάνοντας τα 3,3 εκατ. τόνους. Η Γουινέα, από την άλλη, σημείωσε την πιο εντυπωσιακή αύξηση με 99.094%, προκαλώντας ανησυχία για τη δυναμική ανάπτυξης του «σκιώδους» στόλου. Αξιοσημείωτο είναι ότι τα πλοία που φέρουν τη σημαία της Γουιάνας είναι κατά μέσο όρο 40 ετών, γεγονός που ενισχύει την ανησυχία για τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις και τη δυνατότητα ελέγχου αυτών των πλοίων.
Ο αριθμός των πλοίων
Η ταχύτητα με την οποία αναπτύσσεται ο «σκιώδης» στόλος είναι ανησυχητική. Σύμφωνα με τις τελευταίες εκτιμήσεις, ο στόλος αυτός αυξάνεται κατά περίπου 10 δεξαμενόπλοια τον μήνα, φτάνοντας τον αριθμό των 1.000 πλοίων, με τα περισσότερα να είναι μεγάλης ηλικίας και να λειτουργούν εκτός των κανονιστικών πλαισίων. Παρά τις προσπάθειες της Δύσης να περιορίσει αυτή την ανάπτυξη, το κενό στην εφαρμογή των κυρώσεων και οι τρόποι παράκαμψης τους παραμένουν ισχυροί .
Το ρωσικό πετρέλαιο
Σύμφωνα με αναλύσεις, σχεδόν το 70% του ρωσικού πετρελαίου μεταφέρεται μέσω του «σκιώδους » στόλου, γεγονός που καθιστά ακόμη πιο κρίσιμο το ζήτημα. Η Μόσχα, μέσω αυτών των πλοίων, συνεχίζει να παρακάμπτει τις κυρώσεις και να εξάγει πετρέλαιο, ενώ χώρες όπως η Σιέρα Λεόνε, οι Κομόρες και η Γουινέα παραμένουν κεντρικά σημεία αυτής της διαδικασίας.
Τα μέτρα
Πολλές χώρες προσπαθούν να περιορίσουν τη δράση του «σκιώδους στόλου, όπως η Μ. Βρετανία και ο Παναμάς. Η Βρετανία έχει ζητήσει από 46 πλοία που φέρουν τη σημαία του Αγίου Μαρίνου να αποσύρουν τη σημαία τους, ενώ ο Παναμάς προχώρησε σε νομοθετική πρωτοβουλία που επιτρέπει την ακύρωση της νηολόγησης πλοίων που σχετίζονται με το « σκιώδη» στόλο.
Περιβαλλοντικές ανησυχίες
Εκτός από τις γεωπολιτικές και οικονομικές επιπτώσεις, η ηλικία των πλοίων που συμμετέχουν στον «σκιώδη» στόλο εντείνει τους περιβαλλοντικούς κινδύνους. Η μέση ηλικία αυτών των πλοίων είναι κατά 8 χρόνια μεγαλύτερη από τον παγκόσμιο μέσο όρο, κάτι που αυξάνει τις πιθανότητες να προκαλέσουν καταστροφές σε περίπτωση ατυχήματος.
πηγή: ΑΞΙΑ