Αυξάνονται οι επενδύσεις σε σύγχρονα οικολογικά πλοία

02.09.2024

Θα απαιτηθούν περισσότερα από 5,3 τρισ. δολ. σε παραγγελίες μέχρι το 2050 λόγω της γήρανσης του στόλου και της απαλλαγής από τις εκπομπές άνθρακα

Ιλιγγιώδη είναι τα κεφάλαια που απαιτούνται προκειμένου να ανανεωθεί πλήρως ο παγκόσμιος στόλος και να προσαρμοστεί στη πράσινη μετάβαση. Εν όψει της μεγάλης έκθεσης ναυτιλιακού εξοπλισμού SMM που πραγματοποιείται το διάστημα 3-6 Σεπτεμβρίου στο Αμβούργο, ο ναυλομεσιτικός οίκος Clarksons υπολόγισε ότι θα απαιτηθούν περισσότερα από 5,3 τρισ. δολ. σε παραγγελίες νέων πλοίων μέχρι το 2050 λόγω της γήρανσης του στόλου (σήμερα η μέση ηλικία του παγκόσμιου στόλου είναι 13,9 έτη) και της απαλλαγής της ναυτιλίας από τις εκπομπές άνθρακα. Ο κλάδος έχει κάνει πολλά στη ρότα που έχει χαράξει προς την πράσινη μετάβαση, αν και ακόμη δεν γνωρίζει ποιο θα είναι το πράσινο καύσιμο του μέλλοντος, επενδύοντας διαρκώς σε πιο σύγχρονα οικολογικά πλοία, ενώ και οι υποδομές δεν ακολουθούν με τον ίδιο ρυθμό. Οι επενδύσεις σε πράσινη τεχνολογία συνεχίζονται, με πάνω από το 50% της συνολικής μεταφορικής ικανότητας των υπό ναυπήγηση πλοίων να έχουν τη δυνατότητα να χρησιμοποιούν εναλλακτικά καύσιμα, από 40% που ήταν το σχετικό ποσοστό στην προηγούμενη έκθεση το 2022, δήλωσε ο Steve Gordon, διευθύνων σύμβουλος της Clarksons Research. Το μερίδιο των παραγγελιών πλοίων με καύσιμο υγροποιημένο φυσικό αέριο (LNG duel fuel) αυξήθηκε φέτος σε σύγκριση με τη μεθανόλη (7,1 εκατ. έναντι 2,1 εκατ. CGT έως τον Αύγουστο, εξαιρουμένων των πλοίων μεταφοράς LNG). Ωστόσο οι επενδύσεις στα λιμάνια εξακολουθούν να υστερούν καθώς υπάρχουν τώρα 192 λιμάνια με εγκαταστάσεις δεξαμενισμού LNG (με άλλα 82 υπό προσαρμογή) και 208 λιμάνια με σύνδεση ρεύματος ξηράς. Επίσης εντυπωσιακή είναι η εξέλιξη στην εφαρμογή τεχνολογιών εξοικονόμησης ενέργειας καθώς το 34% του παγκόσμιου στόλου εφαρμόζει τέτοιου είδους τεχνολογίες.

Ναύλοι

Η φετινή SMM βρίσκει τη διεθνή ναυτιλία σε μια ικανοποιητική κατάσταση, με τον μέσο ημερήσιο ναύλο σε όλες τις κατηγορίες πλοίων (Clarksea Index) στα 25.105 δολάρια/ημέρα έναντι περίπου 7.000 δολαρίων το 2016, με γεωπολιτικές αναταράξεις αλλά και αύξηση του χρόνου των ταξιδιών, βελτίωση του όγκου των φορτίων, όλα υποστηρικτά, όπως σημειώνει ο Gordon. Ειδικά για τους κατασκευαστές ναυτιλιακού εξοπλισμού (ναυπηγεία και άλλους προμηθευτές) τα πράγματα είναι αρκούντως αισιόδοξα καθώς καταγράφεται μια ισχυρή ροή παραγγελιών νεότευκτων πλοίων (114,5 δισ. δολάρια / 35,6 εκατ. CGT τον Ιανουάριο – Ιούλιο) , με τις παραγγελίες δεξαμενοπλοίων και πλοίων μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου να ξεχωρίζουν, ενώ πρόσφατα εντάθηκαν και οι παραγγελίες πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων. Παράλληλα οι τιμές ναυπήγησης είναι αυξημένες, με τον δείκτη νέων πλοίων να έχει αυξηθεί κατά 16,5% από την τελευταία SMM και να απέχει τώρα λιγότερο από 1% από το ιστορικό υψηλό του 2008.

πηγή:TA NEA

Μοιραστείτε αυτό το άρθρο!