Αφρικανικές σημαίες πρωταγωνιστούν στον “μαύρο στόλο”
Η αξιοσημείωτη άνοδος ενός αριθμού αφρικανικών σημαιών που παρέχουν υπηρεσίες στον λεγόμενο σκοτεινό στόλο “dark fleet” δεν δείχνει σημάδια επιβράδυνσης.
Αναλυτικότερα, η σημαία της Γκαμπόν (Gabon) έχει γίνει ένα από τα κορυφαία 30 ναυτιλιακά νηολόγια φέτος, σύμφωνα με την Clarksons Research, ο στόλος της αυξάνεται κατά 122% το 2024 στα 6.9 εκατομμύρια gt, εκ των οποίων τα 6.3 εκατομμύρια είναι δεξαμενόπλοια (tankers). Αξίζει να αναφερθεί ότι ένα μήνα πριν από την πλήρη εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία (πριν από 28 μήνες), το αφρικανικό έθνος είχε μόλις 0.8 εκατομμύρια gt στα βιβλία του.
Επίσης, η σημαία των Νήσων Κομόρο (Comoro Islands) έχει υπερδιπλασιαστεί σε μέγεθος φέτος, αυξημένη κατά 126% στα 2.8 εκατομμύρια gt.
Ωστόσο, όσον αφορά την ανάπτυξη, κανένα ναυτιλιακό νηολόγιο στον κόσμο δεν μπορεί να ξεπεράσει τη Γουινέα-Μπισάου (Guinea-Bissau), της οποίας το νηολόγιο έχει εκτιναχθεί κατά 504% φέτος στα 1.2 εκατομμύρια gt. Στις αρχές του 2022, ανατέθηκε στην G-B International με έδρα τον Πειραιά να διαχειρίζεται το ανοιχτό μητρώο της Γουινέας-Μπισάου. Εν τω μεταξύ το μητρώο, το οποίο παρουσιάστηκε και στην εφετινή έκθεση των Ποσειδωνίων, έχει επίσης γραφείο και στον Λίβανο.
Ένα άλλο αφρικανικό έθνος που πρωταγωνίστησε εφέτος ήταν και το Eswatini, το περίκλειστο νότιο αφρικανικό βασίλειο παλαιότερα γνωστό ως Σουαζιλάνδη (Swaziland). Το Eswatini Maritime Affairs and International Ship Registry ιδρύθηκε ως ιδιωτική εταιρεία στη Σιγκαπούρη στα τέλη του περασμένου έτους. Ο Διεθνής Ναυτιλιακός Οργανισμός απαριθμεί έκτοτε ορισμένα πλοία που πλήρωσαν για να φέρουν σημαία με το αφρικανικό έθνος ως “False Eswatini”. Τα δεδομένα της Clarksons δείχνουν ότι η σημαία έχει επί του παρόντος 23 πλοία συνολικής χωρητικότητας 0.7 εκατομμυρίων gt.
Τέλος, το Σάο Τομέ (Sao Tome) είναι μια άλλη αφρικανική σημαία της οποίας ο στόλος έχει υπερδιπλασιαστεί σε μέγεθος από τότε που η Ρωσία μπήκε στον πόλεμο.