5+1 «καυτά» θέματα φέρνει στη Ναυτιλία το 2015
Σε κλίμα αβεβαιότητας για την πορεία της παγκόσμιας οικονομίας αλλά με συγκρατημένη αισιοδοξία για τη Ναυτιλία έγινε, στις 22/1, η κοπή της βασιλόπιτας της Ελληνικής Επιτροπής Ναυτιλιακής Συνεργασίας (Committee) του Λονδίνου στο κτήριο του Baltic Exchange με την συμμετοχή μελών του διπλωματικού σώματος της Ελλάδας και της Κύπρου στη βρετανική πρωτεύουσα, εκπρόσωποι φορέων της πόλης, νηογνωμόνων, P & I Clubs, δικηγορικών γραφείων και τραπεζών.
Η βασιλόπιτα του εφοπλιστικού Committee ευλογήθηκε από τον Σεβασμιότατο Αρχιεπίσκοπο Θυατείρων και Μεγάλης Βρετανίας, Γρηγόριος ενώ ο πρόεδρος του Committee Χαράλαμπος Γ. Φαφαλιός στην ομιλία του υπογράμμισε, μεταξύ άλλων, ότι η Επιτροπή συμπληρώνει, φέτος, 80 χρόνια ζωής καθώς ιδρύθηκε το 1935 εκπροσωπώντας την ελληνική ναυτιλία στην παγκόσμια σκηνή, αρχής γενομένης με τη Μεγάλη Ύφεση, τον Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο και όλες τις προκλήσεις που αντιμετωπίζει, από τότε, η παγκόσμια ναυτιλιακή βιομηχανία.
Ο ίδιος πρόσθεσε ότι η φετινή χρονιά ξεκινάει με όχι λιγότερες προκλήσεις είτε αυτές είναι οικονομικές, πολιτικές ή νομοθετικές.
«Είμαστε αντιμέτωποι με μεγάλη αβεβαιότητα στην παγκόσμια οικονομία με την Κίνα να επιβραδύνεται, η Ευρώπη προσπαθεί να αποφασίσει αν πρέπει να επιδοθεί σε μια άσκηση εκτύπωσης χρήματος και μια αγορά, όπου οι τιμές των βασικών εμπορευμάτων παγκοσμίως φαίνεται να υποχωρούν σε νέα χαμηλά», υπογράμμισε ο κ. Φαφαλιός δίνοντας μια περιεκτική εικόνα της παγκόσμιας οικονομικής κατάστασης, για να προχωρήσει σε μια ανάλυση της ναυτιλιακής αγοράς λέγοντας τα εξής:
«Στη ναυτιλία εξακολουθούμε να έχουμε ένα τεράστιο αριθμό νέων πλοίων, που κατασκευάζονται σε κάθε κατηγορία. Έχουμε μεγάλο αριθμό πλοίων μεταφοράς χύδην φορτίου, δεξαμενόπλοια μεταφοράς αερίου και μέγα-εμπορευματοκιβωτίων που εισέρχονται σε ένα δύσκολο περιβάλλον στο ξηρό φορτίο, αλλά ένα πολύ θετικό στην αγορά των δεξαμενοπλοίων και του υγραερίου, σε επίπεδα που δεν έχουμε δει από την περίοδο 2007-2008. Για τα δεξαμενόπλοια μπορεί αυτό να συνεχιστεί και για τα φορτηγά πλοία, ας ελπίσουμε ότι η ανάκαμψη θα είναι πίσω από τη γωνία»
«Η διάλυση είχε αυξηθεί λίγο για τα bulk carriers αν και σε χαμηλότερες τιμές λόγω της καταιγίδας των χαμηλών τιμών του κινέζικου χάλυβα», υπογράμμισε ο κ. Φαφαλιός, για να προχωρήσει σε μια ανάλυση της ελληνικής ναυτιλίας λέγοντας τα εξής:
«Η ελληνική ναυτιλιακή βιομηχανία εξακολουθεί να αυξάνεται με τις παραδόσεις πλοίων μεταφοράς φορτίου χύδην (bulk carriers), δεξαμενόπλοια, LNG / LPG Carriers (υγραεριοφόρα), Containerships καθώς και πιο εξειδικευμένα πλοία όπως οι εξέδρες με υποθαλάσσια γεωτρύπανα και τα ρυμουλκά ανοιχτής θαλάσσης. Ο στόλος των Ελλήνων είναι ίσως ο μεγαλύτερος στον κόσμο, ο μέσος όρος ηλικίας κατεβαίνει σημαντικά και ο στόλος υπό ελληνική σημαία βρίσκεται στη λευκή λίστα των επιθεωρήσεων του κράτους λιμένα».
Παρακάτω, ο πρόεδρος του Committee αναφέρθηκε σε πέντε νομοθετικά ζητήματα, για τα οποία- όπως είπε- «εξακολουθούμε να συμμετέχουμε ενεργά στην προσπάθειά για την αντιμετώπισή τους», απαριθμώντας τα εξής:
1. Διαχείριση νερού έρματος.
Η σχετική Σύμβαση του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού θεσπίστηκε, μετά από πολυετείς συζητήσεις, το 2004 αλλά μέχρι τώρα δεν έχει τεθεί σε εφαρμογή διότι πρέπει να επικυρωθεί από τα 30 κράτη μέλη του ΔΝΟ, που αντιπροσωπεύουν το 35\% της παγκόσμιας χωρητικότητας.
Μέχρι στιγμής, βασικό εμπόδιο για την επικύρωση φαίνεται ότι ήταν η έλλειψη εγκεκριμένων και δοκιμασμένων τεχνολογιών με καλές επιδόσεις και, ειδικά για τις χώρες της ΕΕ, η έλλειψη μιας εναρμονισμένης διαδικασίας δοκιμών για συστήματα Διαχείρισης Υγρών Έρματος.
Σύμφωνα με τον ΔΝΟ, η Σύμβαση έχει επικυρωθεί από 43 χώρες, που αντιπροσωπεύουν 32,54\% της χωρητικότητας του παγκόσμιου στόλου. Το υπόλοιπο 2,46\% μπορεί να καλυφθεί από τις ακόλουθες χώρες:
• Η Ιταλία και η Αργεντινή έχουν δηλώσει ότι θα επικυρώσουν πριν από το τέλος του 2014, η οποία θα φέρει το σύνολο σε 34,20\% της παγκόσμιας χωρητικότητας του στόλου.
• Ινδονησία, τις Φιλιππίνες, το Βέλγιο και η Φινλανδία (με συνολικά πάνω από 2\% της χωρητικότητας του παγκόσμιου στόλου) έχουν επιβεβαιώσει ότι η διαδικασία κύρωσης βρίσκεται σε εξέλιξη.
Έτσι, φαίνεται πιθανό ότι η Σύμβαση BWM θα μπορούσε να επικυρωθεί από τα κράτη, που έχουν επαρκή χωρητικότητα για να περάσει το όριο χωρητικότητας από τις αρχές του 2015 και στη συνέχεια να τεθεί σε ισχύ το 2016.
2. M.R.V’s και E.E.D.I’s
Το MRV είναι ένας όρος που χρησιμοποιείται για να περιγράψει όλα τα μέτρα που προβλέπει για να συλλέγουν δεδομένα σχετικά με τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα, τις δράσεις μετριασμού και υποστήριξης, για τη συλλογή, στις εκθέσεις και των αποθεμάτων, καθώς και να τα υποβάλλουν σε κάποια μορφή διεθνούς αξιολόγησης ή ανάλυσης. Παρά τις φαινομενικά τεχνικού χαρακτήρα της, το MRV είναι ακόμα ένα από τα πιο σημαντικά και επίμαχα ζητήματα σε οποιαδήποτε διεθνή συμφωνία για την κλιματική αλλαγή.
Το EEDI: Πρόκειται για τον Δείκτη Σχεδιασμού Ενεργειακής Απόδοσης (EEDI), ο οποίος θεσμοθετήθηκε, το 2013, από τον Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό, με στόχο τη μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα (CO2). Ο EEDI παρέχει μια μέθοδο για τον καθορισμό του ελαχίστου ορίου αποδοτικότητας νέων πλοίων, ανάλογα με τον τύπο του πλοίου και το μέγεθος. Προσφέρει μια δίκαιη βάση για σύγκριση και πρέπει να τονώσει την ανάπτυξη της πιο αποτελεσματικής σχεδίασης του πλοίου. Ο EEDI θα τεθεί σε ισχύ σε διάφορες φάσεις που αυξάνει τον περιορισμό των εκπομπών CO2 και η πρώτη φάση, με τετραετή διάρκεια, ξεκίνησε την 1η Ιανουαρίου 2015.
3. Υγροποιημένα φορτία
Το θέμα των υγροποιημένων φορτίων ήρθε με δραματικό τρόπο στην επιφάνεια, μόλις μια ημέρα, μετά την έναρξη εφαρμογής του νέου αναθεωρημένου Κώδικα του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού για αυτά τα φορτία μετά το ναυάγιο του «Bulk Jupiter».
4. Η πειρατεία σε όλες τις μορφές της
5. Κοινοί διαρθρωτικοί κανόνες
«Η GSCC δεν διστάζει να ασκήσει πιέσεις για την εθνικά και διεθνή θέματα στα υψηλότερα επίπεδα, όταν είναι απαραίτητο, για να ασχοληθεί με τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν τα μέλη της. Η συνεργασία με την Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών στην Ελλάδα κάνει τη φωνή μας πιο ισχυρή και το μήνυμά μας σαφέστερο», υπογράμμισε, με νόημα, ο κ. Φαφαλιός.
Ο ίδιος αναφέρθηκε στο πολύνεκρο ναυάγιο του «Bulk Jupiter», που μετέφερε το επικίνδυνο υγροποιημένο φορτίο λέγοντας, μεταξύ άλλων ότι «η Ελληνική Επιτροπή Ναυτιλιακής Συνεργασίας πιστεύει ότι πρέπει να δοθεί έμφαση σε υψηλότερα πρότυπα της ναυπηγικής βιομηχανίας, μεγαλύτερο έλεγχο των τερματικών σταθμών, περισσότερο λεπτομερή εξέταση των φορτίων και ταχύτερη και πιο διαφανή διερεύνηση των ατυχημάτων».
Ακολούθως, αφού αναφέρθηκε, αιχμηρά, στο θέμα των αλλαγών, που εξετάζει η βρετανική κυβέρνηση στην φορολογία των εφοπλιστών (για να διαβάσετε την σχετική ανάρτηση του Pireas2day.gr πατήστε εδώ), κατέληξε λέγοντας τα εξής:
«Νομίζω ότι κάθε συζήτηση για τη βιομηχανία μας θα ήταν ελλιπής χωρίς να αναγνωρίζει την τεράστια συμβολή στην αποστολή της από όλους τους ναυτικούς που επανδρώνουν τα πλοία που εκτελούν τις συναλλαγές τους με τις επτά θάλασσες. Χωρίς σκληρή τη δουλειά και τις θυσίες τους, η ελληνική ναυτιλία δεν θα είναι στην εξέχουσα θέση που έχει περιέλθει»
πηγή:www.pireas2day.gr